— Jeg opplever ikke kritikken av Hove-festivalen som et sørlandsfenomen. Det hadde skjedd i Oslo og andre steder i Norge også. Så lenge det er rus, ungdommer og musikk, så blir det reaksjoner, sier Canal Street-sjef Mats Aronsen i Arendal.
Han er ikke enig med Hovefestivalens pressesjef Gaute Drevdal i at festivaler på Sørlandet møtes med ekstra skepsis fra omgivelsene sammenlignet med andre deler av landet.
Mener Sørlandet er ekstra skeptisk til festivaler
Det var i lørdagens Fædrelandsvennen Drevdal sto fram og hevdet at Hovefestivalen møtes med fordommer, og at dette var et felles problem for sørlandsfestivaler.
Noe av bakgrunnen er at festivalen i fjor følte seg presset til å innføre attenårsgrense på festivalcampingen, etter det Drevdal mente var ensidig negativt mediefokus.
Quart fikk gjennomgå
Aronsen har ikke merket noe tilsvarende for sin egen festival:
— Canal Street er jo også en annen form for festival, sier han.
At andre sørlandsfestivaler har hatt problemer er han imidlertid enig i:
— Det var veldig mye fokus på Quartfestivalen, og der må jeg si at det ble i overkant mye negativ omtale. Men i dag føler jeg ikke at sørlandsfestivaler blir møtt med mer skepsis enn for eksempel festivaler i Oslo, sier Canal Street-sjefen.
Det typiske sørlandske
Daniel Nordgård som i dag er stipendiat på UiA, var festivalsjef for Quartfestivalen fra 2007 til 2008. Han støtter Drevdals beskrivelse:
— Min opplevelse er at lokal presse på Sørlandet har fokusert på det negative, noe som bidro til at situasjonen med Quartfestivalen ble forverret. Politi og myndigheter velger ofte å fokusere på kun det negative med en festival, sier Nordgård.
Den moderne bryggedansen?
Han tror årsaken er at festivalkonseptet bryter med det "typiske sørlandske bildet", med kristendom og konservatisme:
— Derfor tror jeg at festivaler på Sørlandet møter mer motgang, enn for eksempel Oslo, eller Nord-Norge. Negative ting blir satt i fokus. Men elementer som alkohol og narkotika finner man på de fleste utesteder i både Arendal og Kristiansand, men hvis det plutselig er på festival blir det mye mer fokusert på og blåst opp, sier Nordgård.
Ukjent i Kvinesdal
Norway Rock i Kvinesdal er en annen festival som er trukket fram som eksempel på fordomsutsatte festivaler i sør. Denne festivalen gikk konkurs i 2011 etter at den ble tvunget til å utestenge gjester som gikk med jakkemerker fra såkalte enprosents-mc-klubber.
Tidligere festivalsjef Kjell Arne Aamodt kjenner seg likevel ikke igjen i Drevdals beskrivelse:
— Det er ikke noen tvil om at dette bidro sterkt til at vi gikk over ende. Men dette var et vedtak som var fattet i Kommunenes Sentralforbund, og som kommunen ble tvunget til å gjennomføre. Vi har ikke opplevd noe negativt fokus fra omgivelsene, og har bare gode ting å si om kommunen. Det var full støtte fra dag en, sier Aamodt. Han tror ikke festivaler på Sørlandet generelt er mer utsatt for fordommer enn andre steder.