HJEMME IGJEN: Ane Graffs far, Ole, lærte å tegne omtrent i samme sal som datteren nå stiller ut i. - Farfar var direktør på meieriet. Han malte og tegnet på fritiden. Av og til fikk jeg komme inn i studioet hans og male med oljemaling. Det var stort, sier Ane Graff. Foto: Torstein Øen
MARMOR: Dette er en av skulpturene i serien "The Blow". De ujevne marmorplatene er malte, slik at det ser ut som de er naturlig misfarget. Foto: Torstein Øen
VIDEO: Videoarbeidet "Flutter Echo" er også en del av utstillingen. Her er det Johanne Nordby Wernø, som har skrevet teksten i heftet som følger utstillingen, som studerer videoen. Foto: Torstein Øen
QUARRIED: Tekstilserien består av fire ulike verk. De tre første er basert på en sterk rødfarge, men det siste er mørkere i fargvalget. Foto: Torstein Øen
ÅPNING: SKMU-direktør Karin Hindsbo beskrev i sin åpningstale utstillingen som "markant, skjellsettende og sjelden". Foto: Torstein Øen

KRISTIANSAND: — Vi er stolte av å være det første museet som viser Ane Graff i soloutstilling. Denne utstillingen er markant, skjellsettende og sjelden, sa Hindsbo i åpningstalen på Sørlandets Kunstmuseum (SKMU) lørdag ettermiddag.

Ane Graff (38) bor og arbeider i Oslo og Amsterdam, og er mest kjent for sine sofistikerte og analytiske blyantstudier av hvordan steiner og trær forandrer seg med tiden. I "Your Groundwater" har kunstneren gått opp i format. Utstillingen består av store tekstilverk, skulpturer, video og en kombinert tegning/akvarell. I tillegg er hun svært personlig.

— Utstillingen handler mer eller mindre om forgjengelighet, om hvordan ting endrer seg. Samtidig som jeg har jobbet med denne type kunst, har jeg opplevd et tap i livet mitt. Det har ført til en ny type produksjon, forteller kunstneren.

Tap som bakteppe

Tekstilverkene, som har samletittelen "Quarried", har kommet til etter en langvarig prosess. Først er et fotomotiv trykket på, så er stoffet farget og vasket ut til det har blitt abstrakt. Skulpturene, med tittelen "The Blow", består av ujevne marmorplater hvor kunstneren har malt på det som kan se ut som naturlig misfarging.

— Tapet har ligget som et bakteppe i utstillingen. Derfor er jeg heller ikke for figurativ, men abstrakt på en annen måte, sier Graff.

— Det er en ære å ha denne utstillingen til Ane Graff. Dette er et helt annet nivå enn det hun har gjort tidligere, men det henger likevel sammen, sier Hindsbo.

- Hjemme igjen

Graff er født i Bodø, men har slekt fra Kristiansand. Hennes farfar var direktør på meieriet, og hennes far bodde her til han var 19 år. Faktisk har han gått på skole, og deltatt på tegnekurs, omtrent i samme sal som datteren nå stiller ut i.

— Jeg husker vi hadde tegning omtrent akkurat her. Det må ha vært i 1962. I fjor var Ane med på en gruppeutstilling her, og da føltes det som hun var hjemme igjen, sier faren Ole, der han står foran datterens kunstverk.

— Det er fantastisk. Det griper meg i magen. Jeg får nesten tårer i øynene, sier han.

— Jeg har en tilknytning hit, vi har vært i Kristiansand nesten hver sommer. Det er veldig hyggelig. Jeg ville gjøre min første soloutstilling her, for jeg har et godt inntrykk av Karin som direktør. SKMU er et sjeldent godt museum i Norge, og da tenker jeg på profesjonalitet, skryter kunstneren.

På topp tre i 2013

SKMU har som strategi å tørre å satse på unge talent, og i den anledning har Ane Graffs "Your Groundwater" kommet inn. I tillegg representerer den unge, kvinnelige kunstneren museets fokus på å vise markerte kvinnekunstnere i "kvinneåret" 2013. — 2013 er et år som er dedikert til kvinnelig kunsthistorie. Men vi har ikke denne utstillingen fordi vi har et mandat til det, vi gjør det fordi vi vil og fordi vi har lyst. Den er ikke et produkt av en markering, poengterer museumsdirektøren.

Utstillingen har også blitt betegnet av kulturkanalen NRK P2 som en av de tre viktigste kulturbegivenhetene som vil skje dette året.

— Dette er en utstilling som vil bli lagt merke til, avslutter Hindsbo.