KRISTIANSAND: — Jeg mener lufta holder på å gå ut av ballongen når det gjelder den norske fortreffeligheten det har vært så mye snakk om de siste tre-fire åra, sier festivalsjef Toffen Gunnufsen.Han er godt i gang med bookingen til neste års Quart, men har bare funnet ett norsk band interessant nok til å sende inn bud.- Vi kan ikke booke norsk for å booke norsk. Skal Quart være synlige må vi gjøre det vi er best på: nemlig å booke internasjonale band. Det er derfor publikum og presse kommer hit hvert år. Vi har noe ikke andre har, og vi kan sammenligne oss med festivaler nede i Europa, sier Toffen som vil redusere andelen norsk fra femti til førti prosent.Nå vil han vente til jul med å se hvilke norske band som kan ligge an til å være aktuelle til sommeren. Han utelukker ikke en norsk headliner på hovedscenen. Samtidig syntes Toffen at Thomas Dybdahl ble et litt daft hovednavn på årets helnorske lørdag.- Vi solgte 8000 billetter, men likevel skulle vi hatt Madrugada til å avslutte, sier Toffen som mener Madrugada spilte alle andre steder enn Quart i år. Nå er han på jakt etter hete, norske band som ikke gjør det samme.- Når vi spør norske band får vi gjerne høre at de skal spille 25 jobber før jul, pluss at de gjør fem festivaler til sommeren. Da må en spørre seg hvor interessant det er for publikum å se dem hos oss i tillegg. I stedet vil vi kjøre et internasjonalt program, så kan andre jobbe for å ha et mest mulig norsk program hvis det er det de vil. Vi kan jo ikke ha Turboneger en tredje gang, påpeker Toffen.Han får støtte fra Erlend Mogård-Larsen, prosjektleder for Bylarm.- Toffen har mye rett. De siste åra har det poppa opp mange nye festivaler som har etablert seg med norske band. Mange festivaler er like, og de norske bandene er for tilgjengelige på sommeren. Managementene er ikke flinke nok til å få dem ut på det internasjonale markedet. Se på England. Der spiller det mest engelske band på festivalene, men de er samtidig mindre tilgjengelige fordi de spiller ute i Europa også, sier Mogård-Larsen.Han mener det eksisterer et «lag» av etablerte norske band som sperrer for nye, fremadstormende band.- Det gjelder folk som Gåte, Sondre Lerche og BigBang, sier Bylarm-sjefen som mener problemet ligger i at norske band ikke kommer seg ut i verden.