KRISTIANSAND: — For tre år siden visste jeg ingenting om Sigurd Lie (1871-1904). Nå kjenner vi mye av musikken hans, og disse tre orkesterverkene som vi spiller inn nå, er flott musikk. Det er så spennende, og så overraskende for meg å vite at vi har disse kvalitetene hos en komponist fra Kristiansand, sier Terje Boye Hansen, som alltid entusiast på vegne av sitt eget orkester, Kristiansand Symfoniorkester, og den gjenoppdagelsen av mer eller mindre glemt musikk han driver med som en vesentlig del av sin virksomhet. Hele denne uken har Kristiansand Symfoniorkester beslaglagt Domkirken for å få spilt inn Sigurd Lies orkesterverker. Uten lokaler

— Det har vært et stort problem å finne egnet lokale. Orkesteret selv har jo verken prøvelokaler eller konsertlokale for tiden. Det som ble bygd for Divisjonsmusikken i Marvika er alt for lite for fullt orkester. Teatret er stengt for oppussing, det nye prøvelokalet vi skal få i Marvika blir ikke ferdig før senhøstes, Domkirken skulle egentlig vært «åpen kirke», men vi fikk altså lov til å stenge den for å være i fred med Sigurd Lie og plateselskapet, sier Boye Hansen.Han synes det grenser til det skandaløse å etablere et profesjonelt symfoniorkester slik man har gjort i Kristiansand, og så ikke sørge for at det har noe sted å spille, ikke en gang for prøver. Mister tålmodigheten

— To år etter at orkesteret ble etablert, kommer prøvelokalet. Og konsertlokalet kommer altså nå først i 2010, etter at det først het 2009. Det må ikke komme flere utsettelser nå, da mister vi tålmodigheten. Det nytter ikke å satse på kultur når kulturen ikke har noe sted å være, sier han, og tilføyer en bønn:- Kjære politikere: Få nå denne arkitektkonkurransen på skinner!Han synes det er et viktig poeng å få gjort ting til rett tid. For eksempel ville det vært dumt å utsette Sigurd Lie-innspillingen nå som det er 100-årsmarkering for hans død i høst. Det er jo da plateutgivelsen må komme. 30. september er det 100 år siden den unge komponisten døde, bare 33 år gammel.Å spille inn plate er en krevende prosess for orkesteret, men det er nyttig.- Jeg merker hvordan orkesteret forbedrer seg under plateinnspillingen. Det tar tid å bygge, å utvikle et orkester, og det må skje i tilfredsstillende lokaler. Med den usikkerheten vi har med hensyn til konserthus og prøvelokaler skaper det både frustrasjon, utålmodighet og aggresjon, sier Boye Hansen. Kort liv

«Sigurd Lie fikk et kort, men hektisk musikerliv. Hans verkliste er ikke særlig lang, men komposisjonene holder et høyt nivå: 80 romanser, rundt 20 mannskorsanger, kammermusikk og orkesterverker, deriblant en symfoni. Til tross for svak helse hadde han et lyst humør og et sjeldent pågangsmot», heter det i Norges Musikkhistorie (Aschehoug). - Vi spiller inn hans symfoni, den vi gjorde under Kirkefestspillene, hans «Ballade for baryton og orkester» med Frode Olsen som solist, og hans «Konsertstykke for fiolin og orkester» med Terje Tønnessen som solist. Det siste bygger på folketonen «Huldra å'n Ellan» og viser en annen side ved Sigurd Lie, nemlig folkloristen, noe han jo egentlig ikke var, forteller Boye Hansen.Hans Magne Græsvold har utarbeidet partiturene, og verkene får klinge igjen for første gang på henimot 100 år.