KRISTIANSAND: Sørlandets Kunstmuseum tar i bruk byrommet for å vise samtidskunst med fokus på dagens multikulturelle samfunn.Lydinstallasjonen som kaller muslimer til bønn, er ett av 13 kunstverk på utstillingen «Andre/Others» som åpner i formiddag. Installasjonen er montert på Kunstmuseets tak og kan høres av alle som ferdes i byens sentrum.«Andre/Others» viser internasjonal samtidskunst med fokus på dagens multikulturelle samfunn.— Utstillingen er den mest internasjonale vi noen gang har vist. Den er også blant de største og mest komplekse, sier direktør Erlend G. Høyersten. Bønnerop

Lydinstallasjonen er laget av den norske kunstneren Andrea Lange og har tittelen «Adhan Corner». Adhan er den arabiske betegnelsen for bønnerop som kaller muslimer til bønn, og Langes arbeid består av et opptak med bønnerop som avspilles fem ganger om dagen. Bønneropene følger de offisielle bønnetidene, og installasjonen kan ifølge kunstneren brukes som en imaginær moské for muslimer i Kristiansand. Fri religionsutøvelse

Kunstneren forteller at hun er opptatt av ytringsfrihet og retten til fri religionsutøvelse. Lange er kjent som en kunstner som forholder seg aktivt til aktuelle politiske samfunnsspørsmål. Installasjonen ble laget etter den såkalte bønneropsaken i Oslo for fem år siden, og er senere vist blant annet i København.Ved å avspille muslimske bønnerop fra nabotaket til domkirken, bryter Lange høylytt inn i Kvadraturens lydbilde - og tilfører den en ny dimensjon.- Vi har tatt byrommet i bruk, ikke bare til Langes lydinstallasjon, men også til en plakataksjon, forklarer konservator Frank Falch, som er utstillingens kurator.Plakatene, «Bosnian Girl», er hengt opp i forretninger og andre steder hvor folk ferdes. Verket er laget av Selja Kameric, en av Bosnias mest kjente unge kunstnere. Plakaten er et selvportrett av kunstneren med graffiti fra en kasernevegg i Srebrenica skrevet tvers over plakatfiguren. Stiller spørsmål

— Vi skal være et kunstmuseum som både utfordrer og bekrefter. Da vi fikk anledningen til å markere unionsoppløsningen med Sverige, bestemte vi oss for å lage en utstilling som setter Norge i perspektiv og som samtidig griper fatt i aktuelle problemstillinger for en moderne nasjon. Vi har ønsket å vise en utstilling som stiller spørsmål, sier Høyersten.Utstillingen inngår i det offisielle programmet for markeringen av unionsoppløsningen, og er støttet av Kristiansand kommune og Hundreårsmarkeringen Norge 2005. Totalt deltar 15 kunstnere fra 10 nasjoner. Verkene som vises er videoinstallasjoner, film, fotografier, tekstilkunst, plakat og lydinstallasjoner.Høyersten og Falch forklarer at utstillingen tar opp den flerkulturelle «tilstand» i dagen samfunn - en tilstand som kjennetegner de fleste europeiske og vestlige land.- Vi ønsker å belyse forestillinger om et flerkulturelt samfunn med de politiske, kulturelle og sosiale utfordringer som dette innebærer. Det flerkulturelle aspektet kan bidra til å skape hybride kulturformer som igjen gjør samfunnet rikere og mer mangfoldig, forklarer Høyersten. Kunsten viser vei

Han fremholder også at det for eksempel på det kulturelle og politiske området i større og større grad bygges opp fronter der skillene mellom «oss» og «dem» blir sterkere og skarpere.- Det lages også stereotypier og generaliserende «fiendebilder» til tross for en forestilling om et åpent og integrerende samfunn, sier Høyersten.Falch, som har plukket ut kunstverkene, forklarer at utstillingen kan ses i lys av en internasjonal utvikling på 1990-tallet i retning av en mer engasjert kunst. Utstillingen baserer seg på et utvalg av eksisterende verker. Noen kunstnere trekker veksler på egne erfaringer og bakgrunn, og mange av verkene har et dramatisk innhold.Professor Thomas Hylland Eriksen har skrevet hovedteksten til utstillingskatalogen. Han avslutter med følgende tre setninger: «Motpoler er iøynefallende og fotogene, men gråsonene vokser i det stille, bryter ned grensene og skitner til kategoriene. Det finnes mer både-og enn enten-eller i verden. Det er kunstens oppgave å vise vei».- Hylland Eriksens ord bidrar til å gi utstillingen en ekstra dimensjon, sier Høyersten.