KRISTIANSAND: — En rockefestival må ha et mye røffere preg. Den nye profilen kunne like godt vært laget til skjærgårdsgospel, sier kreativ leder ved designbyrået Figuru i Kristiansand, Ingunn Trosby.Fædrelandsvennen ba tre grafiske designere i Kristiansand om å vurdere den nye grafiske profilen og logoen til Quartfestivalen. Alle er samstemte om at Quart har skutt en skikkelig skivebom. Bollywood

— Uttrykket er greit nok, men det blir helt feil til Quartfestivalen. Når jeg ser på dette tenker jeg på Bollywood og India, og ikke rock'n'roll på Odderøya, sier grafisk designer Therese Skauge. Hun får støtte fra Cecilie Kyllingstad i designfirmaet Reklameetasjen.- Den gamle Q-logoen var veldig bra, og hvis man skal endre en innarbeidet logo så må man i hvert fall sørge for at den nye er vesentlig bedre. Det er ikke denne, mener Kyllingstad.Det er det anerkjente designbyrået Mission i Oslo som har utformet Quartfestivalens nye grafiske profil. Dette fikk imidlertid ikke vår eksperter på Lund vite før etter at de hadde bedømt resultatet.- Etter å ha sett resultatet er jeg ikke i tvil om at Quartfestivalen burde beholdt sin gamle logo. Den er helt fin, tidløs, særpreget og passe rocka. Alle kjenner til Q-en, sier Trosby.De er hoderystende oppgitt over den skyggelagte og kjedelige «Quart05»-logoen som nå skal fronte festivalen. - Den er absolutt ingenting. Overhodet ikke spennende, sier Therese Skauge. - Pinlig dårlig, mener Trosby. For lite rocka

Når det gjelder makrellen - som i en årrekke har vært symbol på plakatene til Quart - mener alle i ekspertpanelet at det var på tide med noe nytt.Men:- Problemer nå er at Quarts profil er helt ugjenkjennelig. Ingenting i det visuelle bildet minner om det som var tidligere. Jeg skjønner at det er Quartfestivalen, men snakker vi om den samme gode, gamle festivalen, spør Trosby retorisk.Therese Skauge mener Quartfestivalen, som slåss for å beholde sitt rocka image, ikke kommuniserer direkte med sitt publikum når den nå blander inn sterke farger, insekter, hippielinjer, blomster og knyttnever.- Jeg er fryktelig i tvil om hva de ønsker å fortelle. Greit nok at festivalen skal være fargerik, men her er det altfor lite rock, og ungdommelig opprør, sier Skauge. - Knyttnevene hjelper litt, men på rød bakgrunn kan det like gjerne være et sosialistisk budskap, supplerer Ingunn Trosby. Alle er de enige om at Q-logen, som har fulgt Quartfestivalen siden 1997, burde blitt beholdt.- En skikkelig bommert å vrake Q-en.Festivalen har forkastet et sterkt varemerke og det er fryktelig skummelt, mener Kyllingstad.