Se video over!

KRISTIANSAND: — Det er ikke negativt for teateret med en sånn diskusjon. Tvert imot er det viktig. Hvordan nå flest mulig og hva innebærer det å være en kulturinstitusjon? Det er spørsmål vi må stille hele tiden, sier Jon Tombre, regissør for "Thranes metode" som har premiere i Kilden tirsdag.

Spesiell prosess

I forrige uke skrev Fædrelandsvennen at flere eksperter reagerer på deler av Kildens repertoar, som de mener er uoriginalt og lite oppfinnsomt.

Teatersjef Ingrid Forthun sier til Fædrelandsvennen at "Thranes metode" er et svar på denne kritikken. Og ifølge regissør Tombre har "Thranes metode" først og fremst vært en prosess. En reise uten en forhåndsbestemt destinasjon. Det startet som et uforpliktende prosjekt, og forestillingen har blitt til gjennom eksperimenter underveis.

— Som oftest starter man med et tydelig mål, så dette er en spesiell måte å jobbe på. Det er ikke unikt, men det har ikke vært så mye av det i Kristiansand tidligere. Derfor får den kanskje en egen posisjon i repertoaret, sier Tombre.

Moderne kunst

"Thranes metode" er en kobling mellom Thom Hells musikk og en novelle fra 1993 av Øystein Lønn. Forfatteren har også fulgt prosessen, og er godt fornøyd med sluttresultatet.

— Det er spennende å se yngre kunstnere redefinere novellen til nåtidens virkelighet. Og det har vært vanvittig interessant for meg å se hvordan de har jobbet underveis, sier Lønn til Fædrelandsvennen.

Øystein Lønn Foto: Jon Anders Skau

Han mener teater og noveller ligger nært hverandre som kunstformer.— Begge deler handler om undertekster. Derfor har det vært inspirerende å se en topp regissør og ypperlige skuespillere gjøre dette til moderne teater. De lager sin egen magi av dette, sier forfatteren.

— Er det godt å få en bekreftelse på at novellen er relevant, såpass lenge etter den ble skrevet?

— Absolutt. Hvis en novelle overlever tjue år, en film og en teaterforestilling, så har den noe ved seg, konstaterer forfatteren, som også opplevde at novellen ble filmatisert i 1998 med Bjørn Sundquist og Petronella Barker i hovedrollene.

Elsk/hat

Morten Svartveit spiller hovedrollen som Thrane i teaterversjonen, og beskriver karakteren slik:

— Han er en ensom ulv som stadig er på flyttefot. Han klarer ikke slå rot noe sted, så han flytter tilbake til fødebyen for å finne tilbake til hva han egentlig ville med livet sitt. Så blir han viklet inn i et sammensurium av mennesker og forhold, og forelsker seg i en gift kvinne. Han vet det er galt, men han søker etter bekreftelse og kjærlighet, slik jeg opplever det.

Svartveit omtaler prosessen med forestillingen som "god og fruktbar", og tror resultatet kommer til å engasjere publikum.

— Jeg tror dette kan bli en elsk/hat-forestilling. Det kommer til å treffe noen veldig, og så er det sikkert noen som ikke har sans for det i det hele tatt. Og det er jo helt greit, det er en ærlig reaksjon, sier han.

Regissør Jon Tombre Foto: Kjetil Samuelsen

Regissør Tombre sier at samarbeidet med Øystein Lønn og Thom Hell har vært godt og smertefritt.— Øystein Lønn har skrevet en veldig vakker tekst, som beskriver at man må lete i livet. Det er ikke alltid ting blir som man hadde tenkt. Han stikker hull på en del grunnleggende menneskelige ting. Så har vi prøvd å gi historien vårt eget innhold ved å bruke krefter som hører til i Kristiansand, sier han.