OSLO: — Å lese avisen til morgenkaffen kan bli sett på som en rar tradisjon om noen tiår, men mange sterke tradisjoner er rare. Jeg tror nyhetslesing, gjerne på papir, vil være en viktig verdi for mange fremdeles, sier den amerikanske forfatteren og tidligere sjefredaktør i Billboard Magazine, Robert Levine til aftenposten.no.

Han er invitert til Oslo av Kopinor for å snakke om det han kaller gratispassasjerene i kulturindustrien. I fjor kom han ut med boken Free Ride, der han skisserer veiene videre for en presset kulturbransje. Han er ikke så pessimistisk på vegne av mediene.

— Også her til lands ser dere at totalantallet lesere øker. Utfordringen er å få lesere som er verdt noe. Aviser som The Guardian og New York Times har aldri hatt så mange lesere som i dag. Men de som tjener penger på nyheter i dag, er ikke nødvendigvis de som produserer innholdet. Der ligger utfordringen til hele den vestlige kulturindustrien, resonnerer han.

Betaling er løsningen

Han mener betalingsmurer vil være en av løsningene for mange medier.

— Å levere gratis nyheter på nettet viser seg å gå aller mest ut over ens egen papiravis. Folk er villige til å betale for innhold hvis systemene er lett tilgjengelig. Lesebrett vil gi nye muligheter, der må man ha tålmodighet i mediehusene og fortsette å utvikle gode produkter, mener Levine. Han fremhever lesebretten også fordi de er lukkede systemer der muligheten for piratkopiering av langt mindre enn på nettet ellers.

Nisjene lever

Lesertallene viser at enkelte nisjeaviser, som Morgenbladet, øker. En del mindre lokalaviser klarer seg også bra, mens regionavisene opplever fall. Levine mener dette bekrefter en kjent trend i andre land.

— Tabloidene vil fortsette å selge underholdning, de seriøse riksavisene vil selge på grunn av merkevare og kvalitet. Avisene i midten vil slite. Vi ser det samme når det gjelder regionalt fokus. I den helt nære lokalavisen kan vi følge med på hva som skjer i skolekretsen til barna våre. I riksavisene kan vi få en redigert og troverdig versjon av verden, økonomien og politikken. Men skal du betale for innhold på nettet, betaler du for det beste, ikke for noe som er middelmådig eller virker irrelevant i hverdagen din.

Utfordret av Google

Levine påpeker at de nye nettmediene som Google News vil gi nye utfordringer til eksisterende medier.

— Annonsørene betaler for kunnskap om leserne. Metoden vi har hatt til nå, har stort sett handlet om å telle antall lesere. Men annonsesalget på nettet baserer seg på hva du vet om leserne dine. Et tradisjonelt nyhetsmedium vet ikke spesielt mye, ikke kjønn, interesser eller alder. Men i et system som Google News kan annonsøren få vite hva du som leser søker etter, hva du ser på YouTube, hva du skal ha til middag og hvem vennene dine er. Kobler de all denne informasjonen sammen, kan de kan gi annonsørene svært mye informasjon om leserne, og dette kan ikke de klassiske mediene konkurrere mot.