Det begynte kanskje mer tilfeldig. I 1998 kom «Først og sist», etterfulgt av «Nytt på nytt» og «Beat for Beat» året etter.

Med dette var Gullrekka et faktum på fredager. Så fulgte resten av kanalene etter.

Blir sittende

TV3 er en av de siste som kom med temadag da de lanserte sin Endelig mandag i vinter.

Reality-serien «Top model» har alltid blitt sendt på denne dagen, mens «Style her famous», «Designerspirene» og «Close to home» er av nyere dato.

— Det er lettere for seeren å orientere seg når de vet hva de får. Mandagsseeren vår har gjennom en årrekke vært kvinner og dermed valgte vi bevisst å fokusere på hunkjønnet denne dagen, sier Glenn Ø. Støldal i TV3. Han mener fordelen temadagkonseptet er en flyt i sendeskjema og at seerne blir sittende å se på kanalen hele kvelden.

— Det er også enklere å promotere en hel dag enn enkeltprogrammer, tror Støldal.

Bra fordeling

I snitt får 71.000 publikummere med seg Endelig mandag. Om seertallet for de enkelte programmene hadde holdt stand om de var spredt utover avhenger av konkurransen, mener Støldal og legger til:

— Men vi har nok sterke konsepter som hadde tålt andre slotter også.

Støldal syns kanalene har vært flinke til å fordele «sine» dager.

— Det gjelder å finne de kveldene der vi vet vi kan trekke bra med seere, konkluderer han.

— Men man kan ikke ha temadag hver dag.

Og ettersom TV3 ville kapre den feminine delen av mandagsseerne, vil TV2 Zebra ha tak i mannfolkene. For ikke lenge siden presenterte de rammen Machomandag med blant annet «Man show», «Man's work» og «Lads army».

Karakter én til «Nytt på nytt»

Da «Beat for Beat» ble lansert for ni år siden fikk de kun en toer på terningen av Dagbladet som kalte programmet en «trist ekstase».

Samme avis likte heller ikke premieren på «Nytt på nytt» og konstaterte at det bare var å holde seg unna fredagskveldene fra nå av. Terningkastet? – Én.

Åtte år senere er den satiriske spørreleken det mest sette programmet i Norge.

Samlet har Gullrekka 1.053.000 seere i snitt, men spørs hvordan det går framover når talkshowet «Først og sist» blir tatt av lufta og Anne Kat. Hærland gir seg i «Nytt på nytt».

TV2 har reservert tirsdagskveldene der de vil bevise at de er Norges seriemester. Det er varierende hvilke programmer som vises, men for tiden sendes «Frustrerte fruer», «Seks som oss» og «Kongen av Queens».

Stor suksess for TVNorge

I begynnelsen av januar 2007 lanserte TVNorge promoen Superonsdag med «Gilmore girls», «Ugly Betty» og «Lost».

Både «Gilmore Girls» og «Lost» har vært sendt på TVNorge tidligere, men da «Ugly Betty» også ble en del av de innkjøpte programmene var det bare å sy sammen en pakke.

Anmelderne lot seg begeistre av Bettys hverdag i magasinet Mode og både seksere og femmere ble trillet.

Pressesjef i TVNorge, Ingerid Medhus, er fornøyd med konseptutfallet.

— Sju ganger så langt i år, midt i primetime (kl 20-22.30) har vi vært den største kanalen i vår målgruppe, 12-44 år.

Høy andel menn

«Gilmore girls» ble tidligere sendt på søndager og har økt seertallet etter flyttingen til onsdagsslotten.

— Men om serien ville gjort det samme uavhengig av de andre programmene, vet man jo ikke, sier Medhus før hun fortsetter:

— Det kan godt hende at eksempelvis «Ugly Betty» er en så sterk serie i seg selv at den kunne gått på en tirsdag.

Superonsdagens seersnitt ligger på 267.666. Andelen menn er overraskende høy.

Hos «Gilmore girls» og «Ugly Betty» ligger herrekvoten på mellom 25-30 prosent. Når «Lost» begynner, jevner det seg mer ut og testosteron-partiet stiger til 43,4 prosent.