— Nå er vi i en veldig god situasjon der vi har solgt ut festivalpassene før festivalen siden 2002, så for oss har det nærmest blitt en tradisjon. Men klart det er godt å se at vi selger bra med billetter på forhånd, det er en bekreftelse på at de vi gjør er riktig, og sikrer god økonomi videre, sier Jonas Prangerød, PR-sjef i festivalen.

Fortsatt dagspass

Han understreker at det fortsatt er dagspass igjen, men en totalopplevelse av festivalen vil likevel bli dyrere enn med festivalpasset.

Så langt er det torsdag og lørdag som har solgt flest dagspass, og nå kan det gå unna også på denne fronten.

— Vi har erfaringer med at når festivalpassene selger ut, så skyter dagsbillettsalget ordentlig fart. I løpet av kort tid vil vi også sette opp en større oversikt over hvilke artister som spiller på hvilke dager, sier Prangerød som opplyser at festivalen vil selge til sammen 11 000 billetter per dag.

Unikt salg

Så langt har ingen andre festivaler meldt om utsolgte festivalpass, noe som kunne trengtes etter fjorårets bedrøvelige festivalsesong som endte med millionunderskudd og konkurs for flere aktører.

Jonas Prangerød tror det kan være flere grunner til at festivaler ikke ønsker å gå ut med antall solgte billetter før festivalen tar til.

— Jeg kan forstå at festivaler er tilbakeholdne på dette. Enkelte tabloide medier er veldig opptatte av tall og sammenligninger som kan bli litt kunstige. Festivaler har ulike foutsetninger og kanskje er noen litt redde for å oppgi tall som egentlig ikke er dårlige ut fra egne forutsetninger, men som ser dårlige ut satt opp mot andre festivaler. Jeg kan også forstå mindre festivaler som ikke selger så mange billetter på forhånd, med desto flere i døra, sier Prangerød.