**DRAMA/ROMANTIKK

USA 2016

Originaltittel: Me Before You

Regi: Thea Sharrock

Manus: Jojo Moyes

Skuespillere: Emilia Clarke, Sam Claflin, Vanessa Kirby

Aldersgrense: Tillatt for alle**

"Et helt halvt år" er en arketype av en historie. Han er den sarkastiske overklassekjekkasen, hun er den livlige arbeiderklassejenta. En ulykke gjør ham lam fra brystet og ned, hun får jobben med å holde humøret hans oppe. Men selv om de to uunngåelig nok blir forelsket, kan hun ikke gi ham livsviljen tilbake. Med andre ord: Først skal vi humre, så skal vi bli varme om hjertet, så skal vi gråte, så skal vi bli varme om hjertet igjen.

Suksessen til denne filmen burde for lengst være sikret. Romanen med samme tittel er i hvert fall, i følge forlaget, lest av utrolige 350 000 bare i Norge. At manus er skrevet av forfatteren Jojo Moyes selv, sikrer antakelig at bokens ånd er ivaretatt. Og ingen kan beskylde "Et helt halvt år" for ikke å trykke på hver eneste obligatoriske knapp. Her er alt fra de kokett sjarmerende britiske skuespillerne – fremst blant dem Emilia Clarke fra "Game of Thrones" og Sam Claflin fra "The Hunger Games" – til de mange fotogene settingene og bildemontasjene lydlagt med Coldplay-aktige ballader.

Til tross for – eller kan det være på grunn av? – alt dette, er det merkelig lett å forbli uberørt. Kanskje er det fordi noen av oss har tungt for å gråte på kommando.

Terningkast: 3

Anmeldt av: Roy Søbstad

I "Money Monster" blir Lee Gates (George Cloony), den sleske lederen for et TV-program om aksjesparing, tatt som gissel av en frustrert småsparer. FOTO: UNITED INTERNATIONAL PICTURES

Når småspareren blir terrorist

**DRAMA/THRILLER

"Money Monster"

USA 2016

Regi: Jodie Foster

Manus: Alan DiFiore, Jim Kouf, Jamie Linden

Skuespillere: Julia Roberts, George Clooney, Caitriona Balfe, Jack O'Connell, Dominic West

Aldersgrense: 15 år**

Ingenting er som moralsk indignasjon for å gi en ellers oppskriftsmessig thriller litt ekstra punch. I Jodie Fosters fjerde film som regissør handler det, tidsriktig nok, om den frustrerte småspareren mot den hensynsløse storkapitalen.

Lee (George Clooney) og Patty (Julia Roberts) er henholdsvis programleder og produsent for "Money Monster", et lettbent TV-program som gir lettvinte råd om aksjesparing. Alt er en lek inntil Kyle (Jack O'Connell) dukker opp midt i direktesendingen. Utstyrt med pistol og hjemmelaget bombe, krever han å få vite hvor det er blitt av sparepengene hans.

Selvsagt kan ingen gi Kyle et klart svar. Hele poenget med systemet er jo, som vi lærte av fjorårets Wall Street-oppgjør "The Big Short", å være så stort og raskt og komplisert at ingen av oss vanlige mennesker skal kunne forstå det. Vi er bare ment å akseptere at pengene våre kan bli borte fra det ene nanosekundet til det andre.

Selv om bakteppet for "Money Monster" er alvorlig nok, tåler handlingen neppe å bli analysert særlig nøye. Til dét blir ting etter hvert for tullete. Men miksen av høyt tempo, karismatiske skuespillere og rettferdig harme, gjør at filmen likevel aldri blir mindre enn underholdende.

Terningkast: 4

Anmeldt av Roy Søbstad

Skuespillerprestasjonene er fabelaktige, og galgenhumoren på sitt beste. FOTO: Arthaus

Galgenhumor på sitt beste

**DRAMA

"A Perfect Day"

Spania 2015

Regi: Fernando León de Aranoa

Manus: Diego Farias, Fernando León de Aranoa, basert på boken «Dejarse Llover» av Paula Farias

Skuespillere: Benicio Del Toro, Tim Robbins, Olga Kurylenko, Mélanie Thierry, Fedja Stukan

Aldersgrense: 12 år**

«A Perfect Day» er basert på boken «Dejarse Llover» av Paula Farias, og handler om en gruppe hjelpearbeidere som navigerer seg gjennom et ulmende farvann av gamle og nye konflikter og hat i Bosnia mot slutten av krigen i 1995. Landet er i ruiner, familier og vennskap likeså. Landet er som et åpent sår, og de må veie hvert ord og hver handling med omhu.

Mambrú (Benicio Del Toro) og B (Tim Robbins) har vært i gamet lenge, og noe av det som både har holdt dem i livet og så noenlunde friske i sinnet, er deres evne til å finne humor i situasjoner som absolutt ikke er noe å spøke med. Arbeidet deres i Aid Across Borders har som hovedoppgave å rense brønner slik at lokalbefolkningen har rent vann, men når noen kaster en over gjennomsnittet stor, død mann i en av brønnene blir gode råd dyre.

Filmens største styrke er helt klart skuespillerne med Del Toro og Robbins i spissen. I tillegg balanseres det mørke og tragiske med det morsomme på en fortreffelig måte. Det oppleves aldri som at konflikten eller skjebnene gjøres narr av, eller bagatelliseres, men at det er en naturlig overlevelsesmekanisme som slår inn. Og ikke minst at det nok er en litt uvanlig type mennesker som klarer å gjøre sånne jobber over lang tid, og at galgenhumor er undervurdert.

Terningkast: 5 Anmeldt av: Cathrine Sordal

Robinson Crusoe byr på nok av action, men mangler virkelig innhold. FOTO: SF Norge AS

Heseblesende action

**ANIMASJON

"Robinson Crusoe"

Frankrike 2015

Regi: Ben Strassen, Vincent Kesteloot

Manus: Lee Christopher, Domonic Paris, Graham Welldon

Norsk tale

Aldersgrense: 6 år**

De fleste av oss kjenner til historien om Robinson Crusoe, men her får vi servert historien om hva som virkelig skjedde. Ja, i alle fall ifølge papegøyen Mak, også kalt Tirsdag.

Tirsdag synes livet på den eksotiske øya er oppskrytt og lengter seg egentlig bort fra paradis. Det er noe som heter at en skal være forsiktig med hva en ønsker seg, og det får Tirsdag erfare da Robinson Crusoe strander på øya. For om bord skjuler det seg nemlig to morderiske og utspekulerte katter som er ute etter hevn over Crusoe, og alle han kjenner.

Animasjonen i denne filmen er flott og de ulike karakterene har masse sjarm og personlighet, dessverre er noe av det som gjør dem ekstra elskelige og morsomme blitt litt borte i den norske dubbingen. Handlingen oppleves også til tider veldig heseblesende med endeløse actionsekvenser som aldri tar slutt, og det blir rett og slett litt slitsomt å se på.

Dette medfører til at vi ikke får den emosjonelle koblingen til historien og karakterene, som er nødvendig for at vi skal bli ordentlig engasjerte i historien. Og skreller vi bort staffasjen, er lerretet egentlig ganske tomt. Filmen mangler også noen fine sangnummer og litt mer følelser. Jeg kan ikke unngå å sammenlikne med «Rio»-filmene, som er i en helt annen klasse.

Terningkast: 3 Anmeldt av: Cathrine Sordal