KRISTIANSAND: — I løpet av september er valget tatt. Det tør jeg garantere deg. Nå ser jeg ingen grunn til at denne scenesaken skal drøvtygges mer, sier Bjørn Amundsen ved kommunens kulturkontor.Om fire uker er den tilsynelatende evigvarende scenesaken avgjort. Valget står mellom fem ulike steder. - Vi er kommet til en korsvei. Det er nå eller aldri, sier en klokkeklar Bjørn Amundsen.Det er ingen tvil om at tålmodigheten er uhyre tynnslitt både blant politikere, byråkrater og ikke minst publikum når det gjelder utredningen av ny rytmisk scene i Kristiansand. I snart tre år har 13 millioner kroner ventet på å bli omsatt i ny scene. Fortsatt har ikke musikkmiljøene og kommunen maktet å komme til enighet. - Jeg vil verken påta meg, eller fordele skyld, men kanskje har for mange «kokker» vært inne i bildet, sier Bjørn Amundsen. Eksperthjelp

Nå har kulturkontoret, etter et sterk politisk ønske, hentet inn ekstern hjelp. Nærmere bestemt musikkgründer Martin Revheim.- Martin er den beste av de beste. Et soleklart førstevalg, sier Amundsen om 33-åringen som i sin tid startet utestedet Blå - i dag en meget anerkjent og viktig jazzscene i europeisk målestokk. De siste tre årene har Revheim vært daglig leder for Kongsberg Jazzfestival, og for kort tid siden ble han ansatt som orkestersjef for Kringkastingsorkesteret i Oslo.- Han har akkurat den kompetansen vi trenger. Både når det gjelder lokalisering, logistikk, økonomi, og markedsføring, sier Bjørn Amundsen.Hovedpersonen selv er mest opptatt av å påpeke at han ikke vil være hovedperson. - Det rytmiske miljøet i Kristiansand eier denne ideen. Min jobb blir å komme med innspill og gode råd basert på erfaringer. Jeg har startet og drevet en scene i Oslo med over 420 arrangementer i året, og vet i så måte hvilke utfordringer som venter, sier Revheim.Og fortsetter: - Mitt bidrag i denne saken gjøres med stor kjærlighet til byen. Jeg er født i Kristiansand, det er min andre hjemby, og jeg tilbringer to måneder hver sommer på hytta i Randesund, sier Revheim. Et fyrtårn

Han er skråsikker på at mange års fortvilelse nå kan ende med en praktfull og levedyktig scene.- Denne scenen blir best, når den trengs som mest. Hvis publikum er fortvilt, ja, så signaliserer det bare et sterkt behov, sier Revheim. Han ser ingen grunn til at ikke Kristiansand, med sin enorme satsing på kultur, ikke skal klare å bygge opp en scene av nasjonalt kaliber. - Den nye scenen må bli et glødende utstillingsvindu. Et fyrtårn som hele musikknorge orienterer seg etter. Når byen først legger så mye tid og ressurser i denne scenen, så må ambisjonsnivået være tilsvarende, sier Martin Revheim.