Før i tiden var det liksom ikke noen tvil. Når det kom et spill i Gran Turismo-serien var det ingen over, ingen ved siden, dette var det optimale innen konsollkjøring. Etter hvert har racinggenren fått mange nye skudd på stammen på ulike konsoller, men utvikler Polyphony Digital hevder fremdeles at dette er ”the real driving simulator”.

Og jeg tror de fleste bileiere skulle ønske at dette var hundre prosent sant. Fremdeles er det nemlig et ganske godt spenn mellom resultatet av å mose inn i autovernet i GT og i virkeligheten. Bilene tåler fremdeles hva som helst uten å få så mye som en skramme, så hvis du er av dem som mener at bulker, punkteringer og nedsatte ytelser er en viktig del av en god spillopplevelse, må du nok lete andre steder.

Jeg synes imidlertid dette er som det skal være, GT er en kjøresimulator, ikke en bilopprettingssimulator. Hvis du vil ha ytterlige realisme får du heller være ærlig og starte på nytt hver gang du får deg en stjernesmell. Eller kjempe deg opp til de høyere nivåene, der du får straff for å dulte borti motstanderne.

Jeg tror spill nummer tre i serien til Playstation 2 er et av spillene jeg har spilt mest noen gang, og jeg kjenner igjen den samme gode følelsen i GT5P fra første stund. På godt og vondt. Manglende følelse i tuppen av tommelen etter gassknappen har allerede begynt å melde seg.

Spillet er en slags forsmak på det kommende GT5, større enn en demo, men mindre enn et normalt spill. Utvalget av biler og baner er dermed relativt begrenset, 71 biler (mot GT4s 721) og 6 baner, hver av dem med to varianter. Banene ser fantastiske ut, spesielt gjengivelsen av London sentrum og banen som går på fjellveier i alpene.

De velkjente sertifikatprøvene er borte, heldigvis vil kanskje mange si. Du kan altså kaste deg ut i løpene med en gang, riktig nok med heller sørgelige doninger. Dette er for så vidt greit, litt av moroa er å lide seg gjennom uttallige runder på den lette speedwaybanen som du vinner hver gang med en beskjeden Daihatsu, til du får råd til drømmebilen som skal redde deg gjennom neste løp. Jeg synes imidlertid det går en anelse over streken når du i et bestemt løp blir regelrett tvunget til å kjøre anti-macho-blikkboksen Suzuki Cappucino for å komme deg videre. Denne bilen er du nødt til å kjøpe deg, men heldigvis kan du kvitte deg med den rett etterpå.

GT5P blir etter hvert en skikkelig utfordring, men nybegynnere har muligheten til å ta i bruk hjelpemidler som antispinnkontroll, styrehjelp og en angivelse av optimal løpslinje med fargekode for når du bør bremse. Denne er ikke like god som i tilsvarende spill, men det skal man kanskje ikke klage over. Det er tross alt en slags juks å bruke den uansett.

Spillet kan spilles på Playstation Network med opp til 16 spillere, og det følger med en egen TV-kanal der det er planlagt forskjellige programmer om og med fete biler. Selve GT5 kommer ikke før i 2009, men til den tid kan du kose deg med fantastisk racing i prologen. Dette er stueracing på sitt ypperste.

Liste over alle bilene finner du på www.aftenposten.no/kultur/spill

Gran Turismo 5: Prologue

Playstation 3

Utgiver: Sony

Genre: Racing

Plattformer: Kun PS3

PEGI: 12+