KRISTIANSAND: "Av personlig erfaring tror jeg på kunstens potensial til å fange opp noen av de som kunne blitt terrorister", skriver Jakhelln i boken "Raseri. En hvitings forsøk på selvbiosofi" som kom ut for et år siden.

Nå har han fått et digert gallerirom til rådighet, og har tatt veien fra Berlin for å teste teorien i Kristiansand.

— Det ville være fantastisk om det kom en fremtidig Anders Behring Breivik til kunsthallen og fant ut at han kunne bli maler i stedet for terrorist, sier Jakhelln, og viser oss rundt i det som er en visuelt nokså ubehagelig samling utstillingsobjekter.

For anledningen utstyrt med kunstnernavnet Cornelius von Jackhelln tilhørende "3. Regiment Berlin" av det løst sammensatte kollektivet Kunstmilitsen, har han fått i oppgave å kuratere årets siste utstilling i den nye kunsthallen.

Voldskunstverk

TVILLINGTÅRN: Den franske kunstneren Valnoir foran sitt bilde av tvillingtårn formet som minareter, og et fly med klar kurs for å kjøre i dem. Foto: Kjartan Bjelland

Med seg har han 14 kolleger fra Norge, Sverige, Tyskland, Frankrike og Israel, og sammen presenterer de prosjektet "GewaltKunstWerk" der det slett ikke spares på kruttet.— Jeg ønsker å vise at kunsten som slagmark kan være en mulig kanal for destruktive følelser, sier Jakhelln, som selv både i musikk og tekst har dyrket de aller mørkeste uttrykk gjennom sitt alter ego "Sturmgeist".

Så mørkt at en finsk ung mann i 2007 brukte navnet "Sturmgeist89" mens han planla en skolemassakre som endte med at han henrettet åtte mennesker før han skjøt seg selv. Den tragedien har ingen plass på utstillingen, men det har en tilsvarende handling på Colombine High School i Colorado i 1999, der Eric Harris (18) og Dylan Klebold (17) skjøt og drepte 12 medelever og en lærer, og skadet 24 andre før de skjøt seg selv.

Kunstneren Thomas Kvam har malt opp tegninger de to laget før ugjerningen opp i store formater, og med følger også en bok med tekster de skrev før de gjennomførte sin massakre.

— Er ikke disse Columbine-tegningene et bevis på at kunsten slett ikke har den terapeutiske effekt du ønsker å undersøke?

— Det er jo et tungt argument, svarer Jakhelln.

— Men jeg tror skolemassakrene er en form for selvmord der utøverne har en dødsdrift og kombinerer selvmord med terrorisme. Det er viktig å se på dette som en betenkning der vi spør oss hva som skjedde, sier han.

Gode mennesker

GUTTEROMMET: Et helt rom er fylt opp med effekter som danner bakgrunn for utstillingen. Foto: Kjartan Bjelland

Selv poengterer han at kunstnere som utforsker vold og ubehag, er helt annerledes enn folk tror.— Mange fordømmer estetikken fordi den ser ond og truende ut, men menneskene bak den er stort sett gode borgere. Kunsten ser farligere ut enn den er, og man skal ikke skue hunden på hårene. I Norge har man alt for lett for å dømme det man ikke forstår, og dette handler om individets rett til fritt å velge stil, sier Jakhelln.

— Men mange som kommer og ser utstillingen vil finne den nokså frastøtende?

— Ja, den er et angrep på det lokale borgerskapets gode smak. Det er altfor lite nysgjerrighet og for mye god smak i denne byen. Men det er synd for Kristiansand hvis folk velger å gå glipp av dette, jeg ønsker å utvide byens mentale rom, sier han.

Ikke minst håper han mange unge finner veien til kunsthallen.

— Jeg har lyst til å vise ungdom i Kristiansand hva kunsten også kan være. Trond Giske er en av dem som har sagt han vil ha farlig kunst, men når politikere får den farlige kunsten de ber om, er de blant de første som snur ryggen til. Jeg tror kunst som dette helt udiskutabelt kan ha en sosial funksjon, sier Jakhelln.

— Er det ikke litt naivt å tro at mørk kunst kan hindre folk fra å begå voldelige handlinger?

— Jo, det kan det være. Men kunsten har nok reddet et par usikrede individer, det er hevet over tvil.

Maskulint prosjekt

Til utstillingen hører et eget "gutterom", og med ett unntak, Jennie Hagevik Bringaker, er det bare maskuline navn på plakaten.

— Jennie var den som begynte hele greia da hun startet det feministiske prosjektet "Pink Army" i 2006, forsvarer Jakhelln seg når han blir konfrontert med kvinnemangelen.

— Dette handler ikke om kjønn, men om å invitere kunstnere som tilbyr det jeg vil ha, sier han.

Og nå ser han fram til å tilby Kristiansand noe mer enn julegater i desember:

— Dette er et forsøk på å bringe noe annet til Kristiansand. Byen er i ferd med å bli seriøs på kunstfeltet, og få et offentlig rom som fremstår konkurransedyktig med andre byer vi kunstnere drar til for å arbeide. Den har fått Kilden og kunsthallen, institusjoner som har vært savnet i kunstmiljøet. Nå står de der og vi må fylle bygningene med innhold, sier han.

Men selv for ham, ble noe av innholdet for sterkt. Et av verkene vil kun bli vist en gang, og det blir lørdag 1. desember under seminaret "Third Rebell" de temaet er musikalsk ekstremisme: anti-semittisme, nazisme og terror i industrial, neofolk og blackmetalmusikk.