UGLER: - Ugla er en sympatisk fugl. Picasso hadde en levende i atelieret sitt, sier Håkon Bleken. Til venstre henger det første bildet han malte til utstillingen, "Den første ugla". Siden ble det flere ugler. Til h. "Selvportrett med paraply". Foto: Tore André Baardsen
ROS: - En stor inspirator, sier billedkunstner Leonard Rickhard. Foto: Tore André Baardsen
ROS: - Strålende bilder, sier fylkesmann Øystein djupedal. Foto: Tore André Baardsen
ROS: - Helt overveldende, sier SKMUs styreleder, Randi Øverland. Foto: Tore André Baardsen
SMART: - Man blir smartere av å se på malerier av Håkon Bleken, sa Tommy Olsson da han åpnet utstillingen. Foto: Tore André Baardsen
ROS: - Et løft, sier festivalsjef Torolf Kroglund. Foto: Tore André Baardsen

ARENDAL: Utenfor var det til slutt ikke en parkeringsplass å oppdrive.

— Det er hyggelig at det er kaos og at folk tar seg til rette og parkerer på plenen, smilte direktør Harald Solberg da han ønsket velkommen til utstillingen. Den viser 43 nye malerier av en av Norges største samtidskunstnere, og publikum var åpenbart begeistret.

En av dem var skribent og forfatter Pål Hetland:

— Jeg har aldri før blitt satt ut av en utstilling så fort. Helt fantastisk, et kjempekick! sier han til Fædrelandsvennen.

— Det er utrolig inspirerende å se en kunstner på 84 år som fortsetter å ufordre egne grenser, og som fremdeles er progressiv. Det viser jo bare at alder ikke er noen hindring, sier den tidligere pressesjefen for Quart-festivalen som selv nærmer seg 50. Hetland sørget også for å sikre seg en signert plakat med hilsen fra kunstneren selv.

— Den skal jeg gi til mine foreldre som har digget ham siden de var unge, forteller han.

Ypperlig

Håkon Bleken selv var like begeistret og aldeles overveldet over fremmøtet:

— Det er jo helt fantastisk, jeg har knapt opplevd maken, sier han til Fædrelandsvennen.

— Bortsett fra i Trondheim, da, men det er jo hjembyen min, legger han til.

Den 84 år gamle kunstneren besøkte i helgen Bomuldsfabriken Kunsthall for første gang.

— Her er jo helt ypperlig, for å si det mildt. Det er jo et av Norges mest ettertraktede steder å stille ut, og det er fantastisk å se hva de har fått til, sier han. Og legger samtidig til at han er forferdet over at kunsthallen sliter med reduserte kommunale midler.

— De burde få mye mer, understreker maleren.

Til utstillingen i Arendal har han laget både abstrakte og figurative bilder, de fleste fargesterke, og en rekke av dem med mangetydig innhold preget av kunstnerens engasjement for både kunsten og samfunnet.

Malerkarisma

Blant publikum var en av Bomuldsfabrikens initiativtakere, maleren Leonard Rickhard som både er venn og beundrer av Bleken:

— Han har en sterk malerkarisma, og er en fabelaktig maler. Han er også en god venn og stor inspirator for mitt arbeid, sier Rickhard.

Også Aust-Agders trønderske fylkesmann, Øystein Djupedal, er venn av maleren, og storfornøyd med utstillingen:

— Han lager strålende bilder, noe av det beste i norsk samtidskunst, sier han.

— Å få Håkon hit til Bomuldsfabriken med bare nye bilder er bare helt formidabelt, og sier mye om kunsthallen. Folk i Arendal skulle bare vite hva de har i sin midte, understreker han

— Et løft, konstaterer Torolf Kroglund, festivalsjef for Ibsen- og Hamsundagene når han ser på bildene.

— Dette er veldig bra, og det er helt fantastisk at han har laget nye bilder til utstillingen her.

Blir smartere

Fra Kristiansand kom Randi Øverland, styreleder ved Sørlandets Kunstmuseum, og gikk rundt som et stort smil:

— Helt overveldende! Denne utstillingen er litt av et scoop for Bomuldsfabriken, sier hun. Men på spørsmål om hun er misunnelig og helst ville sett den i Kristiansand, svare hun:

— Nei, jeg er tilhenger av bredde. Jo flere steder som kan trekke folk, jo bedre.

Og folk ble definitivt trukket til utstillingen som ble åpnet av Morgenbladets kunstkritiker Tommy Olsson.

— Man blir smartere av å se på malerier av Håkon Bleken, konstaterte han.

Søndag var tilstrømningen nesten like stor, da om lag 500 mennesker tok turen for å høre Bleken selv snakke om bildene side.

Maleriene på utstillingen koster fra 80.000 til 250.000 kroner, og i løpet av den første timen lørdag ble det solgt tre verk.

Viktigere og viktigere

— Alt ved Håkon Bleken er skrudd opp de siste ti årene. Det er mer farger, større format, større produksjon. Jeg har hele tiden en akutt følelse av at han bare blir viktigere og viktigere.

Det sier kunstkritiker Tommy Olsson i Morgenbladet til Fædrelandsvennen.

Den toneangivende kunstskribenten åpnet utstillingen på Bomuldsfabriken, og kom for noen år siden inn i Blekens bilder på pussig vis.

— Jeg skulle søke stipend fra Norsk Faglitterær forfatter- og oversetterforening, og de krevde at jeg hadde 100 sider faglitterær tekst. Jeg hadde bare 19 sider.

— Da mangler du 81, sa de. Og i løpet av to uker gjennomførte jeg et vanvittig prosjekt der jeg skrev 81 sider om maleri. I løpet av arbeidet snublet jeg over en Bleken-anmeldelse i Dagbladet der det var tre bilder som gjorde sterkt inntrykk. Så begynte jeg å følge med på ham, og da Morgenbladet i 2005 ringte og spurte om jeg ville jobbe for dem, var det første jeg gjorde å anmelde en Bleken-utstilling på Galleri Brandstrup, forteller Olsson.

"Koloristisk knock-out" var tittelen på anmeldelsen. "Det finnes ikke ord for hvor bra dette er" skrev han i en tekst som senere ble samplet av Lars Saabye Christensen i romanen "Modellen".

— Nå vurderer jeg å skrive bok om Bleken, sier kunstkritikeren.

— Har du spurt ham?

— Nei, jeg har ikke tenkt tanken ferdig, men jeg har veldig lyst.

— Hva er det i kunsten hans som er så interessant?

— Det ene er at han har hele modernismen i kroppen. Det virker som om alt han gjør er støpt i Guernica, og vi finner spor fra hele 1900-tallet. Samtidig bærer han sin egen historie med seg, sier Tommy Olsson som også bidro til det store bokverket som ble utgitt da maleren fylte 80. — Jeg går aldri tom når jeg skriver om Bleken. Og så liker jeg ham.