Overrasket: Leder i kulturstyret i Kristiansand, Randi Haukom (H), kom tilfeldigvis forbi da Fædrelandsvennen møtte Brøvig Vallenes (t.v.) utenfor Domkirken. Haukom reagerer på avgjørelsen om å avlyse stykket. Foto: Kjartan Bjelland
Stanset av kirken: Performancekunstner, skuespiller og regissør Laura Christina Brøvig Vallens (t.h.) og skuespiller Ida Fugli tror Kristiansand Domkirke ikke er ærlige om motivet for å stanse teaterstykket "Not Just an angel". Mandag fikk de beskjed om at kirken avlyste stykket på grunn av virkemidlene som ble brukt. Foto: Kjartan Bjelland

KRISTIANSAND: — Vi fikk beskjed om at stykket var avlyst etter de to første forestillingene i mandag. Jeg er helt satt ut, sier Laura Christina Brøvig Vallenes, performancekunstner og regissør av stykket "Not Just An Angel".

Hun møter Fædrelandsvennen utenfor stengte dører i Domkirken mandag kveld. Forestillingen hennes skulle vært spilt i kirken denne uka for over 1000 10.klasse-elever som en del av Stemmerettsjubileet i Kristiansand. Det tok utgangspunkt i Camilla Colletts verk " Amtmandens døtre" og handler om ulykkelig kjærlighet.

— To av personene i stykket forvitrer fordi de ikke følger sine hjerter og lever ut kjærligheten. For å illustrere bildet av at disse forvitrer og blir til støv, bruker vi mel. Det er ikke snakk om store mengder, vi kaster på ingen måte mel rundt i kirka, men dette ble problematisk for kirken, understreker Brøvig Vallenes.

Forsøkte kompromiss

Etter de to første visningene av forestillingen, grep imidlertid daglig leder i Kristiansand domkirke, Kari Gunn Emmelthun, inn.

— Hun ga uttrykk for at hun ikke likte virkemidlene. Vi hadde et møte etter forestillingene, hvor hun og Tone Klev Furnes i Agder og Telemark bispedømme foreslo noen kunstneriske endringer, som at vi kunne bruke fjær i stedet for mel og noen brune plastikkstrimler i stedet for ekte jord. De begrunnet det med at de var redde for at møblene og orgelet i kirka skulle ødelegges. Vi prøvde å komme dem i møte ved å si at vi kunne legge ut presenning på de første benkeradene og begrense plassen vi beveget oss på. Vi forsøkte virkelig å strekke oss, påpeker Vallenes.

Skyldte på søl

Kirken bestemte seg likevel til slutt for å avlyse stykket.

— De sa de ville avlyse og skyldte på at de synes det ble for mye søl med melet. I tillegg gikk det fram at de ikke ønsket at vi skulle sende ut et signal til ungdommen at det var greit å kaste mel i kirka. Jeg ble helt paff. Det aller verste med dette, er at det nå er haug av vidunderlige 10. klassinger som ikke får sett stykket. Vi skulle hatt 200 elever her tirsdag, sier hun.

Leder av kulturstyret, Randi Haukom (H), kom tilfeldigvis forbi da Fædrelandsvennen intervjuet Vallenes. Hun hadde da fått høre at stykket skulle kanselleres, men visste ikke grunnen.

— Hvis det faktisk stemmer at de avlyser på grunn av noe mel, så er jeg mildt sagt ganske overrasket. Jeg synes ikke det høres ut som noen god nok begrunnelse for å avlyse, sier Haukom.

Mistenker andre grunner

Både Vallenes og en av skuespillerne, Ida Fugli, tror det ligger andre grunner bak avgjørelsen om å avlyse.

— Vi har virkelig tatt hensyn til rommet vi spiller i og behandler det med respekt. Det er ingenting som kan oppleves som støtende eller provoserende med dette stykket. De kan ikke være helt ærlige med oss om hva som er problemet, mener de.

— Visste kirka hvordan forestillingen skulle foregå?

— All tekst og musikk måtte klareres på forhånd, så dette var sendt inn. I tillegg måtte vi forholde oss til noen restriksjoner, og det har vi gjort. Jeg sendte også inn bilder på forhånd hvor jeg var tildekket i mel, sier Vallenes, som nå må fortelle tre skuespillere, en musiker, en fotograf og en kostymedesigner at det ikke blir forestilling.

Frykter skader

Daglig leder, Kari Gunn Emmelthun, sier Domkirken ikke kan akseptere at mel og jord blir spredd i kirkerommet.

— Jeg har gledet meg lenge til denne uka, og synes forestillingen er svært godt produsert. Men vi kan ikke akseptere at mel og jord blir spredt i kirkerommet. Da risikerer vi at kirkeorgelet og det gamle interiøret tar skade, sier Emmelthun til Fædrelandsvennen.

Emmelthun så selv en av forestillingene mandag. Hun forteller at skuespillerne i en scene ble dekket av jord før de løp ut i benkeradene. I en annen scene tok en av skuespillerne mel i hånda og kastet det opp i lufta for å skape illusjon av støv.

— Effekten med bruk av mel var utrolig flott, men vi frykter at melet kan gå ned i treverket og gjøre uerstattelig skade. I tillegg ble jord spredd like ved kirkeorgelet. Det sier seg selv at vi ikke kan akseptere det, sier Emmelthun.

Ble ikke informert

Hun sier alle artister som inngår kontrakt må redegjøre for bruk av effekter for å hindre skadeverk i kirkerommet. Blant annet er det forbudt å bruke røykmaskin under konserter.

— Vi ble ikke informert om at det skulle benyttes mel og jord under forestillingen. Hadde vi visst det på forhånd, så hadde ikke oppsetningen blitt godkjent, sier Emmelthun.

Seniorrådgiver Tone Klev Furnes i Agder og Telemark Bispedømme, sier det var kunstneren selv som valgte å bryte samarbeidet med Domkirken og kommunen da de ikke kom til enighet om bruk av effekter. Hun sier kirken i to møter forsøkte å komme med konstruktive innspill for å få til en løsning. Blant annet med å foreslå alternative virkemidler som kunne erstatte jord og mel.

— Jeg hadde håpet vi kunne finne en løsning, men vi må bare akseptere avgjørelsen til kunstneren da hun ikke får beholde disse virkemidlene. Det er utrolig trist fordi det rammer et godt opplegg som kommunen hadde forberedt for elevene, sier Klev Furnes.

Avlyser trolig forestillingene

Kristiansand kommune hadde mandag kveld ikke funnet noe alternativ scene for forestillingen "Not just an angel".

— Om vi klarer å finne et annet sted å sette opp forestillingen er høyst usikkert. Vi står i fare for å måtte avlyse de resterende forestillingene. Endelig beslutning tas i morgen, sier Tarjei Fjørtoft i Kristiansand kommune. Han leder Den kulturelle skolesekken som finansierer forestillingen.

Han sier kommunen har svært gode erfaringer med Brøvig Vallenes både som produsent og utøver og har benyttet henne flere ganger tidligere.

— Vanligvis kjøper vi inn ferdige produksjoner, men denne gangen har vi vært involvert i produksjonen. Det er fryktelig synd dersom vi ikke kan gi elevene dette tilbudet, sier Fjørtoft.

Han hadde håpet at Domkirken og kunstneren hadde kommet til enighet.

— Jeg har forstått på kunstneren at man fullt ut kunne beskyttet interiøret med enkle virkemidler og dermed gjennomført oppsetningen, sier Fjørtoft.