STORY CUBES
TERNINGKAST: 5
1-4 spillere fra 6 år
TID: Hva du vil
PLUSS: Utfordrer kreativiteten
MINUS: Ikke midt i blinken for den tause typen
PASSER FOR: Alle (unntatt den tause typen)
ALTERNATIV: Leirbålhistorier
Javel. Her er et spill som består av ni terninger. Ingen av dem har øyne. De har for eksempel et hus, en sau eller et stjerneskudd i stedet.
Reglene er enkle: Fortell en historie basert på terning-bildene.
Dette setter både de små grå og kreativiteten på prøve. Her må det diktes en historie raskt, og så får den bli som fortelleren vil ha den.
Så kan det jo diskuteres da, om dette er et spill, eller en aktivitet.
Et timeglass som la press på deltakerne kunne muligens vippet dette opp til terningkast fem, for ideen med dette spillet er kjempegod. På den annen side er det kanskje nettopp spillets enkelthet som gjør det bra.
Det var en gang en bie som fikk øye på en sau som snakket i en mobiltelefon... Jo, dette funker.
TIKI TOPPLE
TERNINGKAST: 5
2-4 spillere fra 6 år
TID: 15-20 minutter
PLUSS: Spennende og lettlært
MINUS: Mye det samme om igjen
PASSER FOR: Alle
ALTERNATIV: Ingen
Dette er et artig og annerledes strategispill som består av kort og tiki-brikker. Tiki-brikkene har forskjellig utseende og ligger på en rekke midt på brettet. Kortene angir enten hvilke tikier du skal ha på topp når spillet er over, og som gir deg poeng, eller ikke. Eller de beskriver en handling som skal utføres — for eksempel å fjerne den nederste tikien fra raden.
Dette er spennende.
Du må hele tiden forsøke å få dine tiki-brukker plassert der du får mest poeng for dem når spillet er over, samtidig som du skyver andres nedover. Men du vil ikke røpe hvilke tikier du vil ha høy score på heller, da dette gjør deg sårbar i forhold til konkurrentene.
Første gang vi spilte dette, lo og skøyet vi litt. Etter hvert ble det stille rundt bordet.
Det ble blodig alvor.
PLACE
TERNINGKAST: 3
2 eller flere spillere fra 15 år
TID: minst 45 minuntter
PLUSS: Ny vri på spørrespillbrettet
MINUS: Alt for vanskelig
PASSER FOR: Globetrottere med filmatisk hukommelse
ALTERNATIV: Trivial Pursuit, Geni, Bezzerwizzer
Place er et geografi-spørrespill for særdeles bereiste, eller beleste.
La oss ta det positive først: Spillbrettet er et verdenskart delt inn i felt. Spillets gang gjennomføres ved å trekke kort, svare på spørsmål, samle på riktig besvarte kort og legge kortene på kartet når besvarelsen er feil. Dermed kan kortet komme opp på ny. Nå gjelder det å huske det riktige svaret.
Så langt, pedagogisk og fint.
Problemet er at langt de fleste spørsmålene er så vanskelige at nesten alle kortene havner ut på kartet, der de hoper seg opp. Så går tiden, mens feilbesvarelsene kommer i kø og den ene spilleren etter den andre mister motet.
Place skaper ingen mestringsfølelse. Dermed går det også filleveien med spillegleden.
Tips: Gjør det til et lagspill, da blir det kjekkere.
NORSK GALSKAP
TERNINGKAST: 2
2-6 spillere fra 6 år
TID: 20-30 minutter
PLUSS: Kaotisk moro
MINUS: For enkelt
PASSER FOR: Vorspiel
ALTERNATIV: Selskapsleker
Er dette et brettspill eller en selskapslek?
Ikke godt å si. Det er noe midt i mellom, og det er helt klart egnet til å skape skikkelig festlig vorspielmoro, for dem som er i beit for denslags.
Spillet er en klassisk førstemann-til-mål-konkurranse, men det som gjør moroa er alle aktivitetene som må gjennomføres underveis, enten med stemmen, hendene eller kroppen, for eksempel at du trekker et kort som går ut på at hver gang du sier hipp, skal de andre deltakerne rope hurra. Skulle noen glemme det, må de rykke tilbake.
Mer moro skal man lete lenge etter.
Personlig har jeg det festligere når jeg sitter i et mørkt hjørne for meg selv og lytter til dyster musikk.
INGENIØRSPILLET
TERNINGKAST: 4
2-6 spillere fra 14 år
TID: En times tid
PLUSS: Spennende og lærerikt
MINUS: Vanskelig
PASSER FOR: Realister
ALTERNATIV: Trivial Pursuit, Geni, Bezzerwizzer
Når Trivial Pursuit blir for enkelt, kan man heldigvis ty til Ingeniørspillet.
Dette spillet er veldig likt Trivial Pursuit, men skiller seg ut med bare å handle om naturfag. De forskjellige emnene er: Kraft og Krefter, Kjemi og Biologi, Eksplosjoner og Eksperimenter, Data og Dingser, Tall, Ingeniørmiks. Sistnevnte er «den enkle» kategorien.
1800 spørsmål i alt, gjør at selv den aller nerdigste blant oss finner noe å bryne seg på.
Da vi testet spillet var vi to ingeniører i forsamlingen. Løsningen ble at de seks deltakerne delte seg i to lag med en ingeniør på hvert. Det hjalp.
Nå er det ikke slik at man må være ingeniør for å tenke seg til hva et Post-Panamax-skip er for noe, eller hvilket programmeringsspråk som deler navn med en indonesisk øy. Det handler om naturfag her. I vid forstand.
CAMEL CUP
TERNINGKAST: 5
2-8 spillere, fra 8 år
TID: Om lag 30 minutter
PLUSS: Morsomt
MINUS: Mange deler
PASSER FOR: Alle
ALTERNATIV: Ludo
Camel Cup er den mest pedagogiske innføring i gambling jeg noen gang har sett. At man ikke en gang drar med seg spillegjeld når man taper, gjør spillet særdeles velegnet for familier som vil lære barna å spille seg fra hus og hjem, eller fra kamel og telt om man er i det nomadiske hjørnet.
Det er rent ut glimrende.
I korte trekk går spillet ut på å vedde på hvilken kamel som først krysser målstreken, i dette veddeløpet som går for seg under Egypts stekende sol. For å vinne, kan man iverksette fartsdempende og fartsøkende tiltak i den hensikt å manipulere bestemte kamelenheters progresjon.
Så lærer man ikke bare om gambling her, man lærer å jukse også.
Morsomt og mangslungent spill for hele familien som er greit å sette opp og forstå, til tross for at det har mange deler.
BLACK STORIES
TERNINGKAST: 5
2 eller flere spillere fra 12 år
TID: 2 minutter til en evighet
PLUSS: Utfordrer kreativiteten
MINUS: Ikke midt i blinken for den tause typen
PASSER FOR: Alle (unntatt den tause typen)
ALETERNATIV: Leirbålhistorier
Mysteriespillet Black Stories er genialt. En kortstokk full av morbide mysterier byr på genuin uhygge for alle som vil være med.
En av deltakerne trekker et kort og leser mysteriegåten høyt. De andre resonnerer seg fram til løsningen, rekapitulerer handlingen. Samarbeider. Gjetter. Føler seg fram gjennom jungelen av sannsynlige og usannsynlige konklusjoner.
Black Stories 2 er enda mer morbid enn forgjengeren. Mysteriene er mørkere og dystrere og løsningene ligger tidvis langt ute i tåka. Enkelte av dem, litt for langt ute.
Hvis du likte Black Stories, må du ha Black Stories 2. Men denne utgaven framstår ikke som like genial som forgjengeren, kanskje fordi denne rett og slett er en oppfølger.
BEZZERWIZZER KOMPAKT
TERNINGKAST: 5
2-4 spillere eller lag, 12 år og oppover
TID: 30-40 minutter
PLUSS: Gode spørsmål
MINUS: De som elsker rene spørsmål, vil nok legge bort tilleggsmulighetene.
PASSER FOR : Leksikonlesere
ALTERNATIV: Ja, massevis. Men dette er bra.
Bezzerwizzerfamilien utvides stadig, og her er årets kompaktutgave med 2000 spørsmål for opptil fire spillere eller lag. Som vanlig består rundene av fire spørsmål, og deltakerne skal svare på alle — i tillegg skal de selv velge hvilket tema de er best på, og hvor de er svakest. De skal altså selv avgjøre hvor de kan hente 4 poeng, og hvor de bare vil satse 1. I dette spillet har motstanderne muligheter til å spille deg små puss ved å endre poengsatsingen din, stjele tema, eller utfordre deg på enkeltspørsmål. Show eller distraksjon? Tja…
Som alltid holder Bezzerwizzer godt nivå på spørsmålene; de er presise, og det er uhyre sjelden vi finner feil. Bra, det!
EIGHT MINUTE EMPIRE
TERNINGKAST: 4
2-5 spillere, 10-12 år og oppover
TID: 15-20 minutter
PLUSS: Raskt, effektiv metodikk.
MINUS: Useriøst slurv i regelheftet.
PASSER FOR: Utålmodige imperialister som forstår dansk.
ALTERNATIVER: Risk. Men også Settlers og kanskje Carcassonne.
Det ser ut som Risk. Det har noe av metodikken fra Carcassonne. Og det har elementer som kan minne om Settlers. Wow! Kan dette virkelig være så bra at det plukker med seg det beste fra disse moderne klassikerne?
Nesten. Spillet funker godt, og det er et lynraskt minispill som kan minne om disse tre favorittene: Spillerne skal erobre nye land og kontinent ved å plassere ut sine armeer og byer, og de må hele tiden balansere sin pengebruk mot langsiktig investering. Ja, det er bra.
Likevel er jeg ikke helt begeistret, og forklaringen er enkel: Spillet er nesten for raskt ferdig (i originalutgaven heter spillet Eight Minute Empire) — det kunne tjent på en litt lengre spenningskurve. Og enda verre: Det er utrolig irriterende når reglene ikke forteller deg alt du trenger å vite før du begynner å spille. Denne gang var de norske reglene mangelfulle på to vesentlige områder - heldigvis inneholdt den danske bruksanvisningen det vi måtte vite. Med godt regelark kunne dette vippet opp til en femmer.
BEZZERWIZZER — ÅRET SOM GIKK
TERNINGKAST: 4
2 - flere spillere eller lag, fra 12 år og oppover
TID: 15-20 minutter (og så lenge dere vil)
PLUSS: Hendig format, gode spørsmål.
MINUS: Husk egen blyant.
PASSER FOR: Avislesere.
ALTERNATIV: Cirka hundre andre spørrespill og - bøker.
Danske Bezzerwizzer har virkelig bitt seg fast i spørrespillmarkedet som hvert eneste år får nye tilskudd. Deres grunnleggende ide er runder a fire spørsmål der leserne skal selv satse fra 1 til 4 poeng på de fire spørsmålene. Svarer de rett på firer-spørsmålet, får de 4 poeng. Er de alene om riktig svar, dobles poengsummen. Her gjelder det altså både å vite en masse nyttig og unyttig, og å kjenne sine motspilleres sterke og svake sider.
Minispillet «Året som gikk 2014» følger samme oppskrift, er i lommeformat, består av 600 spørsmål fordelt på 150 tema, og inneholder som vanlig god miks (med ganske mange tema fra kultur og underholdning) - fra Bjørn Eidsvåg via naboland og Norsk boksuksess.
GAME OF THRONES — WESTEROS INTRIGUE
TERNINGKAST: 3
2-4 spillere fra 8 år og oppover
TID: 10-20 minutter
PLUSS: Enkelt
MINUS: For enkelt
PASSER FOR: Tvangspyramidikere og Thrones-avhengige
ALTERNATIV: Kabal
Enda et spill som får fart fra en suksess som egentlig ikke har noe som helst med spillet å gjøre, bortsett fra navnet og bildene. Slikt er nesten alltid svake greier, men det hjelper litt at rutinerte Reiner Knizia har laget «Game of Thrones»-spillet. Det funker greit, er lettlært og lettspilt, men altfor lite originalt til å vekke begeistring.
Dette er rett og slett et spill med kort i fire farger, og dermed er vi allerede fryktelig nær vanlige spillkort i spar, hjerter, ruter og kløver. Selve spillet minner om en pyramidekabal, og det handler om å spille seg tom for kort. Eneste lille vrien er at du får minuspoeng for kortene du har igjen når førstemann er ferdig, og at rundens vinner får hemmelige bonuspoeng som avsløres først når hele spillet er ferdig. Spennende? Njeiii...
AUGUSTUS
TERNINGKAST: 5
2-6 spillere fra 8-10 år og oppover
TID: 20-30 minutter
PLUSS: Enkelt og elegant.
MINUS: Nei.
PASSER FOR: Ferdig med Ludo? Prøv noe annet.
ALTERNATIV: Utallige kortbaserte spill. Citadel er enkelt og kult.
Jeg er ikke alltid like begeistret for kortbaserte bordspill. Av en eller annen grunn blir jeg litt skeptisk når hele spillet handler om å trekke og spille og bytte kort som representerer styrker og svakheter, ulike ressurser, farer og muligheter. Antakelig fordi jeg er en enkel sjel som blir forvirret av det abstrakte og glad når jeg ser fysiske brikker flytte seg framover på et brett, eller fordi jeg trenger noen faktiske størrelser som bygger byer eller veier eller andre konkreter.
Men hør: Augustus, som i høst ble årets brettspill i familieklassen i Norge, er et elegant strategispill basert på kort som representerer egenskaper, styrker — og utallige veivalg. Det store plusset er at det er enklere og raskere enn mange av de andre innen denne sjangeren, pluss også for klar design på kortene.
Historien er lagt til romertiden, og ditt mål er å bli konsul. For å klare det, må du mobilisere legionene dine slik at du tar kontroll over provinser og lokale senatorer. Nei, forresten, nå fikk jeg dette til å høres avansert ut. Og egentlig er dette ganske så enkelt - gi det en sjanse!
TOP 5 RUMMY
TERNINGKAST: 5
2-4 spillere fra 8-10 år og oppover
20-40 minutter
PLUSS: Lettspilt, kult at alle spiller om samme mål.
MINUS: Egentlig er det vel minst like kjekt som rent kortspill?
PASSER FOR: Ja, jo, alle, egentlig.
ALTERNATIV: En vanlig kortstokk.
Rummy er et velkjent kortspill som handler om å samle kort i ulike systemer — i rekkefølge, i samme farge eller med samme verdi. Det finnes i utallige variasjoner og har visstnok sitt opphav i gamle kinesiske spill. Det har selvsagt formert seg til enklere kortspill som det vi kaller 500, og naturligvis er det også gjort om til brettspill av ulike slag.
Her er Top 5 Rummy med tallkort i forskjellige farger, målbrikker, spilleplate, snurrehjul, verdibrikker og hele sulamitten. Spillerne skal etter tur bytte bort kort de ikke trenger, hente inn kort de må ha, og løse oppgavene før motspillerne gjør det. Målene ligger åpent foran spillerne, og førstemann som klarer oppgaven får mest poeng.
Målene? De handler om å samle kort i definerte system, for eksempel to kort som samlet skal ha verdien 11, fem tallkort i rekkefølge, tre like kort, eller anything.
Bra, altså, men litt pregløst, litt sånn som ingen vil hate, men heller ikke elske?
BERGENSBANEN
TERNINGKAST: 4
3-6 deltakere fra 8 år og oppover
TID: 20-30 minutter
PLUSS: Velprøvd oppskrift
MINUS: Du har jo Cluedo allerede
PASSER FOR: Små Poirot-kopier
ALTERNATIV: Flere liknende spill — Cluedo er mest kjent. Prøv også Bezzerwizzer Quizmysteriet
Dette har du helt sikkert spilt før, men da het det antakelig Cluedo. Mordet på Bergensbanen er nemlig et klassisk detektivspill der du og dine motspillere skal løse en krimgåte ved hjelp av eliminasjonsmetoden.
Spillet består av et brett - denne gangen er det et ganske stilig togsett - og kort som representerer ofre, åsted, motiv, våpen og mordere. Et kort av hver type legges bort (dette er løsningen du skal fram til), og resten plasseres slik at spillerne kan oppsøke dem gjennom spillet. Hver gang du finner et kort med en person, vet du at hun ikke er morderen og kan stryke henne fra listen over mistenkte. Etter hvert blir de mistenkte færre og færre, tilsvarende med motiv, åsted, våpen og offer.
Møysommelig arbeid må til, og en og annen sjanse må du kanskje ta hvis du vil løse mysteriet før broren din. Derfor kan du gjette, selv om du ikke er helt skråsikker. Men bommer du, er du ute av spillet.
MILLIONÆR — JORDA RUNDT
TERNINGKAST: 4
2-4 deltakere fra 5-6 år og oppover
TID: 20-30 minutter
PLUSS: Her lærer du flaggene også
MINUS: Dyrt hvis ungene vil besøke disse landene i virkeligheten
PASSER FOR: Småkapitalister med reiselyst
ALTERNATIV: Hotell (som ble utgitt igjen i høst) er veldig bra
En innrømmelse først: Jeg blir matt hver gang jeg ser et nytt Monopol. Dette er et av verdens mest klassiske spill, det er genialt i sin førsteutgave (selv om det tar litt lang tid før spenningen begynner - og den varer bare i 10-15 minutter før alle ser hvem som kommer til å vinne - og derfra og ut er det strengt tatt bare en langvarig seigpining til glede for hun som har Rådhusplassen). Likevel dukker det stadig opp nye versjoner, for barn og for voksne, for norske byer, med elektroniske penger, med cd-plate og nyhetssendinger, i verdensutgave, Norge-utgave, Zelda-utgave, Disney-utgave, Star Wars-utgave og jøjemeg så mange måter vi skal gå konkurs på! Og hva er nå egentlig Millionær-spillene? Akkurat det samme fra en sleip konkurrent, eller akkurat det samme forkledt som noe nytt?
Uansett: I høst dukket lille, unnselige Junior Millionær opp, og det er bedre enn fryktet. Her er mye av metodikken fra originalen tatt vare på, samtidig er det nytt. Og selv om det er enklere, er det ikke så barnslig at det tvinger onkler og foreldre til å skuespille seg gjennom juksespenning - det er faktisk kjekt!
Temaet er geografi, og gatenavn er erstattet av land. Målet er rett og slett å besøke alle land på brettet, og underveis kan vi naturligvis kjøpe hoteller, hente penger fra fienden, slå dem konkurs eller tvinge dem til å sanere eiendommene sine. Bra, rett og slett!
5 SECOND RULE
TERNINGKAST: 5
3-6 deltakere fra 10-12 år og oppover
TID: 15-30 minutter
PLUSS: Superraskt.
MINUS: Superraskt.
PASSER FOR: Forttenkte.
ALTERNATIV: Gruble (hvis du trenger noen minutter)
Begrensning er en viktig ingrediens i mange gode spill. En begrenset flate, et begrenset antall valg, eller aller vanligst; begrenset tid. Alle kjenner jo spill der timeglass (eller en elektronisk timer som alltid mangler batteri, og hvor er nå skrujernet som trengs for å få opp den utrolig bittelille skruen som havner i teppet hver eneste gang?) skal snus og løsningen må på plass før sanden er runnet ut.
5 Second Rule tar dette til nye høyder: Her gjelder det å svare på fem sekunder, og det er ganske slitsomt selv for munnrappe kjeftesmeller og rutinerte plaprere som vanligvis sitter der og legger selvsikkert ut om hvert eneste tema som måtte dukke opp.
Her er temaene skrevet på kort, og dem er det 360 av. Det handler slett ikke (bare) om kunnskap — minst like viktig er talent for å snakke før du tenker (endelig fikk du bruk for den egenskapen!).
Altså: Trekk kortet «Nevn tre dyr som kan klatre i trær», les det og snu tidtakeren; 5 - 4 - 3 - 2 og tidenerute! Klarte du det? Ja, hvis du sa for eksempel katt, apekatt og ekorn. Ikke hvis du sa «apekatt, elefant» og så begynte å le.
En til? «Tre ting du forbinder med tenåringer», 5 - 4 - 3…
SETTLERS FRA CATAN JUNIOR
TERNINGKAST 5
2-4 spillere fra 5-6 år og oppover
20-30 minutter
PLUSS: Passe krevende
MINUS: Hvorfor ikke gi oss trebrikker når spillet er så bra?
PASSER FOR: De som vil gi ungene kvalitetstid med annet enn Ludo
ALTERNATIV: Klarer de dette, er de snart klare for senior-Settlers, Risk og andre tøffe greier
Ofte er juniorutgaver pinlige greier, men klassikeren Settlers (med utallige utvidelser og versjoner) har faktisk klart å lage en veldig bra juniorutgave. Den tar vare på det meste av metodikken fra morspillet og forenkler det akkurat så mye at «junior»-merkelappen er presis uten at den signaliserer banalitet.
Som i klassikeren Settlers fra Catan skal spillerne etablere seg i nybyggerland. Her skal vi samle på tømmer og ull og korn og jern og ananas, og alt dette skal vi bruke for å kjøpe oss det vi trenger for å ekspandere; skip og bygninger. For å lykkes, må du ha litt flaks. Men først og fremst gjelder det å velge riktig handling på riktig tidspunkt. Tålmodighet, altså, men ikke latskap…
MANNO MONSTER
TERNINGKAST: 5
2-4 spillere fra 8 år og oppover
15-20 minutter
PLUSS: Ulik vanskelighetsgrad.
MINUS: Altfor høy stressfaktor.
PASSER FOR: Unger som liker høy stressfaktor og fedre som liker å tape.
ALTERNATIV: Kortspillet Ligretto.
Jeg biter meg i leppa, svelger stoltheten, forsøker å smile og sier med sammenbitte tenner: Dette spillet er bra. (Men jeg mener det ikke. Det er pyton, det er utrolig kjipt, det er feige lag uansett, og det demonstrerer for all verden at ungene er smartere enn sine foreldre — antakelig bare fordi de har så mye ledig plass inni de søte, små og tomme hodene sine.)
Altså: Hver spiller får 15 brikker med bilder av monstre på begge sider - noen tjukke, noen tynne, noen røde, noen blå, noen gule… Så trekker vi kort med oppgaver: På kortest mulig tid skal vi snu og vende brikkene slik at vi har funnet akkurat det som kortet ber oss finne: For eksempel like mange tynne blå som tynne røde, flere tjukke gule enn tynne gule, like mange tynne gule som tjukke røde, flere tjukke blå enn tjukke gule, og flere tynne røde enn tjukke blå. Puh…
Eksempelet er fra nivå seks, og jeg var ikke i nærheten. Men heldigvis kan far og mor velge fra nivå 1 eller to mens ungene briljerer: To blå, seks gule og sju røde - den klarte jeg!
COCO LOCO
TERNINGKAST 4
2-4 spillere fra 5 år og oppover
TID: 15-20 minutter
PLUSS: Intenst, morsomt.
MINUS: Elendig eske og simpelt regelark.
PASSER FOR: Petimetere med ledige tupperwarebokser.
ALTERNATIV: Ekte folk, ekte bøtter og ekte kokosnøtter… Nei, glem det!
Hvert år kommer det nye morsomme konkurransespill i altfor dårlige esker. At produsentene aldri lærer!
I år er det kokosnøttkastespillet Coco Loco som består av 14 kopper, fire brett, fire apekatter, 12 kort og 36 klinkekulestore kokosnøtter. Og en pappeske som ikke er mulig å lukke på skikkelig vis. I løpet av en ukes tid sitter du igjen med ni kort og 23 kokosnøtter — resten er under sofaen, mellom avisene eller inni støvsugeren. Skjerp dere!
For spillet er morsomt, akkurat som elleville Shark Attack var det for noen år siden. Her handler det om å plassere kokosnøtter i nevene på apekattene, som egentlig er små katapulter, og skyte dem gjennom luften - og forhåpentlig rett oppi koppene. Morsomt!
DOMINO EXPRESS — STAR WARS, ASSAULT ON HOTH
TERNINGKAST: 2
En eller flere spillere, fra 6 år og oppover
TID: 10-15 minutter
PLUSS: Nei
MINUS: Ja
PASSER FOR: Forslag mottas med takk
ALTERNATIV: En Star Wars-film. Eller tre esker med dominobrikker
Står det «Star Wars» på et spill, kan du som oftest legge det bort. Det samme om det står «Disney», «NRK» eller hva det nå måtte være. Da er det oftest snakk om dårlige ideer som skal hente inn noen lettvinte ekstrakroner frontet av allerede etablerte suksesshistorier. Dette spillet er virkelig svakt, og nå snakker jeg ikke bare om årets dårligste eske, simple plastbiter, seks pinlige klistremerker og en ide som strengt tatt ikke er en ide.
Kort fortalt: Dette er rett og slett domino. Ikke sånne som du legger ved siden av hverandre basert på antall prikker - men sånne som du setter på høykant for at de skal velte når du velger å sette ødeleggelsen i gang. Joda, det er kult. Men vi trenger ikke Star Wars til å hjelpe oss med dette.
Og hvis du er i tvil: Ja, det finnes selvsagt egne esker med flere brikker, hvis disse ikke er nok.