«Nytt på nytt» går inn i sitt tiende år på skjermen, men ruver fortsatt på seertoppen. Hele 1.142.000 så sesongpremieren på NRK1 fredag.

Det er likevel TV 2 som er den foreløpige vinneren av tv-fredagen. Takket være høstpremiere på både «Skal vi danse» og «Senkveld», fikk TV 2 en høyere markedsandel enn NRK.

Rekordtall

«Senkveld» hadde 932.000 seere i snitt, en økning på 338.000 seere fra fjorårets premiere. Godt over halvparten som så tv da programmet gikk, så på «Senkveld».

Fjær og paljetter har også større tiltrekningskraft enn noensinne. «Skal vi danse» hadde tidenes høyeste premieretall, med 730.000 seere. Det er nesten 100.000 flere enn i fjor.

Selskapsdansen danker ut NRKs talkshow. «Grosvold» samlet 776.000, mens andre halvdel av «Skal vi danse», som går samtidig, hadde et snitt på 805.000 seere.

— Ufattelig stolte

— Tallene er langt over våre forventninger. Vi hadde forventet sterkere tall spesielt fra NRK, men synes det er svært gledelig at publikum foretrekker vårt tilbud, sier researchsjef John Richard Hewitt i TV 2 til Kampanje.

Dersom fredagens seertall vedvarer utover høsten, mener Hewitt dette kan bety et veiskille i norsk tv-titting.

NRK er likevel ikke bekymret. Redaksjonssjef i NRKs underholdningsavdeling, Claus Wiese, sier han er stolt over NRK-helgen:

Vi er ufattelig stolte av helgepakken vår her i NRK. På lørdag var vår markedsandel på 46,7 prosent i primetime, sier Wiese til Kampanje.

— Det er ingen krisestemning her hos oss. TV 2 har en marginalt større markedsandel enn NRK1 på 0,4 prosent i primetime fredag. Dessuten er «Nytt på nytt» fortsatt Norges suverent mest sette program.