KRISTIANSAND: Men da Ingrid Forthun forlot Intimscenen etter sitt første møte med de fleste av teaterets nærmere 40 ansatte i går morges, satt smilene løst og applausen kunne høres helt opp i foajeen.

Og den påtroppende teatersjefen strålte selv som en sol:

– Et veldig inspirerende møte. Det å føle seg så ønsket gir kraft og medvind ut av ovarennet, sier Forthun til Fædrelandsvennen etter møtet som var lukket for pressen.

Jobben etter Alex Scherpf overtar hun ikke før 1. mars 2009, men hun har klare tanker om hva hun vil gripe fatt i:

– Aller først må jeg bli kjent med teaterets folk, og finne ut hvordan de liker å jobbe for å prestere best mulig.

«Grooven». Vi må lete etter «grooven», få det til å svinge, få opp flyten av ideer. Når det svinger mellom mennesker genererer det kraft, entusiasme og inspirasjon, sier Forthun, som har solid kompetanse fra så vel musikk som teater.

– Samtidig skal jeg finne ut hvordan vi må prioritere slik at vi både klarer å skape flere produksjoner og opprettholde kvaliteten.

Vi skal bruke hovedscenen for å få flere folk til teateret og tjene penger, men jeg vil at vi skal gi publikum meningsfulle og betydelige opplevelser.

Samtidig vil jeg også satse på smalere produksjoner som kanskje har større risiko, men som er kunstnerisk interessante. Å satse på det som er usikkert kan også gi suksess, men man må vite at man har råd, erklærer Forthun optimistisk.

Konkrete tanker om repertoarvalget vil hun imidlertid ikke røpe.

Tøff jobb. Og med halvannen skuespiller på fast kontrakt, og et budsjett som ikke buler av overflod, får hun en tøff jobb:

– Derfor må vi tenke ut samarbeidsstrategier og prosjekter formet som spleiselag. Ved at flere bærer kostnadene sammen, vil kvaliteten på produksjonene kunne høynes, sier hun, og har både lokale og nasjonale institusjoner i tankene.

– Dessuten må jeg bli kjent med folk fra kulturlivet på hele Sørlandet fortsetter hun.

– Det gjelder ikke bare scenekunstnere, men også billedkunstnere, forfattere og det dansende miljø. Jeg er glad i teater der det finnes flere kunstuttrykk i en og samme produksjon. Ikke minst gleder jeg meg til samarbeidet med Kristiansand Symfoniorkester og Rolf Gupta, smiler hun, og er full av forventning til Kilden:

Operaeffekt. – Jeg regner med at Kilden får samme effekt som Operaen i Oslo, at den blir til stolthet og inspirasjon for begge Agder-fylkene.

Man får et visuelt vidunderlig bygg, men det aller viktigste er å snakke om det innhold og den kvalitet vi skal by publikum. Vi må få råd til å drifte det, og dersom man sparer seg til fant, vil det ikke løse ut de mulighetene som finnes der. For teaterets del ønsker jeg en større stab av faste skuespillere, men da må rammebetingelsene opp, understreker hun.

Ingrid Forthun ser for seg en opptrappingsplan som bringer Agder Teater opp på ressursmessig nivå med Rogaland og Hålogaland Teater. Fra sistnevnte institusjon henter hun også sin mentor i teaterlederskap.

– Jeg blir sjef for første gang og skal hente kunnskap fra avtroppende teatersjef Nils Johnson som blant annet har erfaring fra en byggeprosess og innflytting i nytt hus i Tromsø, sier hun.

Den nye teatersjefen skal flytte til Kristiansand, og vil allerede til høsten være til stede på sporadisk basis.

Positiv energi. – Jeg føler at Agder Teater føyer seg inn i folden av den fremtidsrettede kraft og ekspansjon som finnes i næringslivet her nede. Det skal bli flott å være med på den reisen, og få del i den positive energi som utløses, smiler hun.

At det allerede finnes mye positiv energi på teateret, fikk hun et klart inntrykk av etter møtet med de ansatte i går:

– Teateret har et produksjonsapparat som vil noe og som strekker seg. Det å ville strekke seg er attraktivt for meg: Har man en kultur som vil, får man ofte veldig mye til. Det handler om å flytte noen fjell, rett og slett.

FAKTA:

Ingrid Forthun

44 år fra Oslo.

Overtar som sjef for Agder Teater 1. mars 2009

Instruktørlinjen fra Statens Teaterhøgskole

Hovedfag i musikk fra Universitetet i Oslo

Frilansinstruktør med erfaring fra en rekke av landets teatre, Rikskonsertene og Den Norske Opera

Kunstnerisk leder for Norsk Kulturskoleråds «KOM» – kreativt oppvekstmiljø.

Rollelærer ved skuespillerlinjen, Kunsthøgskolen i Oslo

Høyskolelærer ved Norges musikkhøgskole