Fildeling er en positiv aktivitet som har kommet for å bli. Det er på tide å tilpasse opphavsretten og åndsverkloven til ny teknologi, mener Syverud.

Piratgruppen ble startet i 2005, og er en frivillig lobbyorganisasjon som jobber aktivt mot kopi— og opphavsrett. Dette har blant annet resultert i et eget nettsted, hvor norske fildelere kan utveksle tanker og meninger i et åpent forum.

Bryter norsk lov

Fildeling av opphavsrettsbeskyttet materiale er forbudt ved norsk lov. Men den 20 år gamle matematikkstudenten Syverud mener at fildeling beriker norsk musikkliv.

— Terskelen for å oppdage ny musikk har blitt mye lavere. Tidligere måtte man høre på plater i butikken, for deretter å vurdere et kjøp. Nå oppdager folk nye band på et blunk, sier han, og fortsetter:

— Artistene vil tjene sine kroner på at folk kommer på konserter og kjøper effekter. Festivalenes popularitet viser at folk er villige til å bruke penger. Internett har også ført til lavere kostnader for utgivelser, noe som frigjør midler til andre ting - for eksempel markedsføring. Man er ikke lenger prisgitt et stort plateselskap.

Plateselskapene vedgår at de har vært bakpå i forhold til den teknologiske utviklingen. Direktør Guttorm Raa i Warner Music tror likevel at det digitale salget vil øke i årene som kommer.

— Å trykke «kjøp» på pc-en er framtiden. Men vi er i en overgangsperiode. Det innebærer at vi får folk til å betale for nedlasting, som er det eneste lovlige, skriver Raa i en e-post til Adresseavisen.

Joel Syverud i Piratgruppen tror ikke at folk vil slutte med ulovlig fildeling.

— Plateselskapene har kunstig høye forventninger til hvilke inntekter digitalt salg vil innbringe. De sammenligner pengestrømmen med tidlig 90-tall, da forbrukerne gikk over til å kjøpe cd-plater. Nå kan man lage mp3-ene selv. Plateselskapenes idé om at folk skal kjøpe samme produkt to ganger har slått feil, hevder Syverud.

Trusler og søksmål

Han har ingen tro på at de store plateselskapene klarer å snu trenden med den massive holdningskampanjen «Piracy kills music», som ble lansert under Bylarm i Trondheim i fjor.

— Min personlige erfaring er at kampanjen ikke har hatt noen effekt. Jeg mener argumentasjonen fra selskapene er helt feil. Det er ikke bare salg som kan brukes som indikator på om musikken lever eller ikke, mener Syverud, og tilføyer:

— De store plateselskapene har forspilt internettsjansen. De har kategorisk unngått å bruke de mulighetene som mediet tilbyr. Derfor forsøker de å saksøke og true seg tilbake til fortiden.