KRISTIANSAND/OSLO: — Vi skal lage 26 nye episoder av "Elleville Elfrid", fremdeles i samarbeid med NRK, som visningskanal og medinvestor, sier produsent Frank Mosvold i Kool Produktion.

NY DESIGN: Elfrid kommer i ny utgave i den nye serien. En av endringene er at den elleville femåringen har fått seg en kjole. Foto: Kool Produktion

Kristiansanderen har opplevd stor suksess med serien om den animerte femåringen Elfrid, som hovedsakelig retter seg mot barn mellom tre og seks år. De to første seriene har blitt vist på NRK Super, samt i Finland, Danmark og Israel. Og nå er veien til flere europeiske land, og andre kontinenter, blitt enklere. Mosvold tegnet nylig en avtale med det globale medieselskapet August Media, som har base i Singapore.— De har gått inn økonomisk, og dekker 40 prosent av budsjettet. I tillegg vil datterselskapet deres, Red Kite Animation, sammen med Kool Produktion være ansvarlige for produksjonen av den nye sesongen med "Elleville Elfrid", sier Mosvold, som i neste uke drar til verdens største og viktigste tv-messe, Mipcom, sammen med August Medias distribusjonsselskap August Rights.

Jeg har vært på Mipcom tidligere, men det er første gang jeg har så mange spennende møter med ulike tv-kanaler. Målet er å selge serien til adskillig flere land enn de første seriene er solgt til. August Media er sterke i østen, så jeg håper på noe der , forteller produsenten.

Mosvold har tidligere prøvd å komme inn på det britiske markedet, men konkurrerer der med serien som importeres fra USA, og som derfor ikke må dubbes. Hovedmålet er derfor Tyskland, som er et av de største tv-markedene i Europa.

Historiene om Elfrid har i tillegg til tv-serier, og kommet i bokform og som nedlastbare mobilapplikasjoner. Nå drømmer Mosvold om å lage spillefilm av femåringen.

Jeg jobber med å finne en manusforfatter, og ønsker å lage en musikal for små barn. Jeg håper å få på plass det i løpet av de neste månedene , avslutter den kreative sørlendingen.