KRISTIANSAND: Kunstnerparet bor og jobber i Fredrikstad, men Tulla er opprinnelig fra Kristiansand. Med seg til hjemlige trakter har hun denne gang verk fra tre forskjellige perioder i kunstnerskapet.

— Denne utstillingen markerer en slags overgangsfase for meg. De eldste verkene jeg har med er de store runde skivene som tar opp eksistensielle temaer som livet, døden, kosmos, generasjoner og tida som går. Deretter har jeg en egen avdeling viet kunstverk laget i forbindelse med en veldig tung periode i livet mitt, hvor jeg uttrykker mine følelser rundt byggekonflikten jeg i syv år var en del av og hvordan den tærte på meg. Så går jeg videre fra dampveivalsen i porselen og over til min siste periode. En periode jeg nettopp har startet på, hvor jeg bruker hjulet som symbol på mange forskjellige ting. Blant annet på det å komme seg videre, forteller Elieson.

FOTO: LARS HOEN Foto: Lars Hoen

Tøff tid

Hun legger ikke skjul på at de syv årene med kamp om å få byggetillatelse i uthavna Brekkestø slet enormt på henne. Både Lillesand kommune, Fortidsminneforeningen og en rekke naboer i Brekkestø var involvert i konflikten, som i korte trekk handlet om at Elieson ønsket å sette opp et bygg på familiens 200 år gamle landsted. Naboer satte seg kraftig imot og mente Elieson hadde som hensikt å bygge fritidsbolig, noe hun avkreftet. Det hele endte med en bitter nabostrid som varte og rakk i flere år.

— Det var tider jeg ikke orket å besøke stedet en gang, det var altfor vondt. Noen av kunstverkene handler om hvordan jeg prøver å gjenopprette de gode følelsene jeg har rundt stedet og hvordan jeg prøver å holde fast på kjærligheten til skjærgården. Men jeg valgte å uttrykke meg gjennom kunsten, da det er via den jeg kan bearbeide mine følelser. Dampveivalsen i porselen forteller mye ved at den trykker en tekst hvor hele historien står forklart, forteller hun.

FOTO: LARS HOEN Foto: Lars Hoen

Bearbeiding

Å bearbeide ting gjennom kunsten er også viktig for ektemannen Terje Resell. Bortsett fra at de to bruker helt forskjellige teknikker og materialer i kunsten sin, har de felles at kunstverkene som regel er sterkt personlige og selvopplevde.

— Jeg er personlig, men jeg holder det ikke i forgrunnen. Min metode går ut på at jeg ikke planlegger noe før jeg setter i gang med et bilde, og lar det bli formet etter hvert som jeg eksperimenterer med motiver, figurer og fotografier. Jeg jobber også mye med tittelen på verket, da jeg mener det er en vei inn til bildet for publikum og så kan de deretter gjøre seg opp en egen tolkning, sier Resell.

Utstillingen på galleri Bi-Z kan du besøke frem til 30. oktober.