KRISTIANSAND: Det summet ganske intenst i lokalene til Christianssand Kunstforening utpå ettermiddagen i går. Der hadde en rekke mennesker satt hverandre stevne for å jobbe med byprofilering i forhold til Kristiansand. Kommunen, HiA, Cultiva og næringsforeningen i byen var initiativtakere. Prosjektleder er Hans Antonsen fra kommunikasjonsfirmaet Ordkraft. Idédugnaden begynte klokken 12 og varte til 16. Med 120 engasjerte mennesker i 12 ulike grupper, sier han seg svært godt fornøyd med fremmøtet.— Dette er starten. Vi har gått bredt ut med invitasjoner, og det virker som vi har fått tak i folk som har hatt tid og lyst til å være med på dette. Ikke representativ

— Det virker som om folk med fremmed kulturell bakgrunn er temmelig fraværende?- Vi må ikke se på dette som en representativ forsamling. Det kommer i neste omgang. For øyeblikket vet vi ikke hvordan dette arbeidet skal videreføres, men noen av gruppene jobber med nettopp det. Og det er klart at en videreføring må ta hensyn til at de ulike grupperingene av byens befolkning er med, sier Antonsen.Da Fædrelandsvennen besøkte konferansen var den halvveis. Da hadde gruppene sittet sammen i to timer med fire ulike temaer. Temaene var «Snakk om by», «Se på Kristiansand», «Vel møtt!» og «Litt av et lag». Tre av gruppene behandlet det samme temaet, og etter lunsjpausen var det vurdering og videre behandling av det gruppene hadde kommet fram til før pausen. Det hele ble etter konferansen overlevert oppdragsgiverne, kommunen, HiA, Cultiva og næringsforeningen, til videre behandling.Julie Nilsen, samfunnsfagstudent på allmennlærerutdanningen ved HiA, satt i en av gruppene som jobbet med «Se på Kristiansand».- Vi har blant annet snakket om hvordan vi kan profilere kulturlivet bedre. Med én avis i monopolstilling er forholdene ikke ideelle. Flere nevnte for eksempel dette at Fædrelandsvennen ikke dekket festivalen Kongens Gatas Akademi. Fædrelandsvennen tar det de finner mest relevant, og overser annet. Men nettopp derfor bør vi ha en annen avis. Mange mener at Stimuli må komme på banen igjen. Vi har også snakket en del om de oppslagstavlene som skal komme snart, forteller hun. Logo

Kari Hynnekleiv, musiker, for tiden bosatt i London og med spilleoppdrag på Bono i Oslo i nærmeste fremtid, satt i en gruppe med samme tema som ovenfor.- Vi har snakket om viktigheten av å være fokusert i informasjonen som gis om byen, og om hvor viktig det er å få fram alle kvalitetene, ikke bare de store tingene. Vi har snakket om at byen bør få en enkel logo, et kvadrat som symboliserer kvadraturen, og en bølge inni som viser til havet og til det dynamiske, forteller hun.- Jeg bor i London og synes det er veldig moro å fortelle andre om Kristiansand, at den ligger ved sjøen, at vi har et rikt kunstliv med mange kunstnere, at vi har Samsen og Quart, og en mengde små kunstgallerier. Og markedet i Posebyen. Vi må få fram de små tingene så ikke de drukner i det store, sier 22-åringen som allerede har bodd to og et halvt år i London. Mangfold

May Linda Magnussen (32) jobber ved Agderforskning og deltok i en av gruppene med temaet «Snakk om by».- Vi snakker om hva vi synes er positivt ved Kristiansand, hva vi synes om byen, og hvordan de av oss som kommer utenbys fra opplever Kristiansand i forhold til andre byer. Byens mange fordeler har stått i fokus, at vi har nærhet til sjøen, at byen er passelig stor, at vi har nærhet til naturen og at byen har et godt kulturelt klima. Mange peker på at det er sterke motkrefter til den konservative holdningen vi noen ganger synes er for sterk. Byen representerer i dag et mye større mangfold enn mange tror. Det er faktisk mennesker med svært forskjellige meninger i byen, sier May Linda Magnussen som har tro på at denne konferansen vil avstedkomme noe som kan komme til å få stor betydning.