KRISTIANSAND: En heller laber kritikk hadde løpt i forveien for Riksteatrets besøk i Kristiansand denne gang. Antakelig har et par uker på veien gjort forestillingen både ledigere og lettere, og dermed bedre, enn på premieren. I alle fall var det slett ikke bortkastet å overvære Tartuffe slik den gikk over tilje i Agder Teater i går kveld, og som den også går igjen i kveld.

Historien er velkjent: En lurendreier av en predikant, eller munk eller misjonær eller hva du vil, invaderer et menneskesinn og dermed et helt hjem. Han snur opp ned på alle forestillinger om rett og galt, skaffer seg fordeler i fleng, og er nær ved å rane til seg både hjerter og jordisk gods en masse.

Det må sunt bondevett og list til for å avsløre hans renkespill, og selvsagt skjer avklaringen helt i siste liten. Tilbake står en lykkelig og gjenforent familie. Fornuften har seiret.

En behøver slett ikke dra til Knutby i Sverige for å finne paralleller. Det er nok å lese skattelistene for visse menigheter i randsonen for å ane at Tartuffe-tilstander fins i vår tid og i vårt land, ja, i vår nærhet. Alt for ofte er menneskers lykke eller ulykke i hendene på kyniske mennesker som utnytter svakheten for tilsynelatende hellig levned og fantatisk trosoverbevisning.

Molières komedie fremstilles med liv og lyst av et meget velopplagt ensemble. Janny Hoff Brekke er et vidunderlig gufs fra gravens rand der hun gestalter Fru Pernelle. Stein Grønli vokser og vokser som den lettlurte Orgon etter som fortvilelsen overmanner ham.

Hedvig Garshol er litt stiv i replikken, men ikke i kroppen når hun, for å redde famlien og ekteskapet, skal la seg forføre av den skinnhellige Tartuffe i Håkon Ramstads diskret pågående utførelse.

Jon Erling Wevling, som i Kristiansand huskes for sin medvirkning i Over Kvåsen, gjør en herlig komediefigur av den unge elskende Valere, og Linda Tørklep er jo intet mindre enn en dreven komedienne, også denne gang. Ingolf Karinen har en svært så seriøs rolle, og blir en flott kontrast til all den øvrige galskap. Unge Espen Sandvik har plenty av ung aggresjon som Orgons sønn Damis.

Sammen skaper de en absolutt severdig forestilling, en klassiker som beviser sin aktualitet i 2004. Forestillingen spilles i Kristiansand i kveld, på Tonstad i Sirdal torsdag, i Grimstad onsdag 20. oktober og i Risør dagen etter.

Emil Otto Syvertsen

TEATER

Jean-Baptiste Molière: Tartuffe

Regi: Kim Dambæk

Riksteatret i Agder Teater