— Det er ikke er overraskende at Hove legges ned. Det er vanskelig å lage festival for et såpass ungt publikum, sier Cecilie Asker, kommentator i Aftenposten.

- Hvorfor det?

— Det er et publikum som stadig skifter interesser og som har mye å velge mellom. De er vant til å velge og vrake. Skal man lage en trygg festival, lager du en festival for et musikkinteressert publikum mellom 40 og 60 år. De er lojale.

Les også:

— Øya gjør det best

Hun påpeker at hele musikkmarkedet er i endring og at det er vanskelig å skape varige tilbud, siden man hele tiden må forandre tilbudene etter etterspørselen.

— Hva tenker du om forutsetningene for å arrangere festival i dag?

— Jeg tror ikke at en festival som Øya trenger å bekymre seg. De satser på et musikkinteressert publikum i 20-årene og oppover, og de har brukt lang tid på å etablere seg og vokse. De er best på det de gjør i hele Norge. Hove startet som en festival for et eldre publikum, men utviklet seg til en festival for det yngste publikummet. For mange av dem som er på Hove er festen vel så viktig som musikken. Når musikken ikke er det viktigste, da står festivalen ustøtt.

- Tenk nytt

Fædrelandsvennens musikkanmelder, Gunn-Hilde Erstad, mener at det fortsatt er marked for festivaler som Hove.

Gunn-Hilde Erstad, musikkanmelder i Fædrelandsvennen. Foto: Torgeir Eikeland

— Palmesus klarer seg veldig bra, men det handler om å tenke nytt, slik som Palmesus har gjort. Nå er det også lettere for folk å reise utenlands, så festivalene møte konkurranse både internasjonalt og nasjonalt. - Hva har Hove betydd?

— Hove har betydd mye for Sørlandet og Arendal. Hove har også betydd mye for musikk-Norge som har hatt en så stor festival på et så fint sted. Hoveslaget har gjort at mange nye up-and-coming-artister har kunnet stå på en stor scene og vise seg fram. I sin aldersgruppe, blant det unge publikummet, har Hove vært blant de største.

- Var et bra tilbud

Cecilie Asker mener at Hove kom i stand kjapt, og viser at der mulig å få ting til å skje.

— Musikkinteressen er stor, men det vanskelig å få til et varig tilbud for den yngste delen av publikummet. Når det er sagt, skal det sies at Hove har vært flinke til å promotere den unge og freshe musikken, og har vært et bra tilbud musikalsk sett, svarer Cecilie Asker.

- Et tap for Sørlandet

Heidi Sørvig, daglig leder i Visit Sørlandet synes også at det er trist at Hove legges ned:

Daglig leder Heidi Sørvig i Visit Sørlandet. Foto: Lars Hoen

— Det var en litt overraskende nyhet, og dumt med tanke på den anerkjennelsen Hove har fått. Dette er et tap for landsdelen.- 85 prosent av publikummet på Hove var tilreisende. Hva tenker du om det nå som Hove er borte?

— At det er negativt for landsdelen. Hove har vært et viktig første møte med et ungt festivalpublikum, der Hove har bidratt til å skape et godt omdømme og et positivt inntrykk av Sørlandet som reisemål.