Tre mennesker kan skimtes på isbreen.
Johnny Cash fotografert på åttitallet. Jerry Lee Lewis kan skimtes til høyre. Foto: Torgeir Eikeland
Rockabilly til venstre. Tatovert dame til høyre. Foto: Torgeir Eikeland
Kunsthallens daglige leder Harald Solberg åpner utstillingen. Foto: Torgeir Eikeland
Kaptein Hula, eller Jørund Vålandsmyr som han også heter, sang og spilte ukulele. Foto: Torgeir Eikeland
Mange ble fascinert av rockabilly- og tatoveringsdelen av utstillingen. Foto: Torgeir Eikeland
Motivet som fikk vel voksne kunstkvinner til å gispe. Foto: Torgeir Eikeland
Raymond Mosken oppgir å være inspirert av kunsten til Leonard Rickhard (t.v.). Foto: Torgeir Eikeland

— Jeg har tatt bilde av mange kjente musikere, men jeg nøyde meg med Johnny Cash. Jeg har så mye annet som fortjener plassen bedre, sier Raymond Mosken (58).

Lørdag åpnet haldenseren utstillingen "Den illustrerte mannen" i Bomuldsfabrikken Kunsthall i Arendal. Her klinte han til med 81 verker i sin største utstilling så langt. Halvparten er store landskapsbilder tatt fra fly.

— Jeg tok fotoutdanning på universitetet i Göteborg på åttitallet. Etterpå trengte jeg en enkel jobb, og begynte med flyfotografering. Oppdragene brukte jeg som plattform til å starte mitt eget prosjekt, sier Mosken der han står foran et malerisk bilde av Jøssingfjord sett fra lufta.

Det avgjørende øyeblikk

De førti flyfotoene han har stilt ut er tatt i løpet av en 25-årsperiode, og de viser så forskjellige ting som bysentrum, Oslo Botsfengsel, Jøssingfjord, en isbre, ungdommer på kanotur i en elv nær Kristiansand og politifolk på en skytebane. Alle er kopiert analogt i Picto studio i Paris.

— På en måte er det landskapsbilder, men i de fleste kan du se menneskelig påvirkning. Ofte prøver jeg å få bilder med mennesker på. Og du har ikke mye tid når du flyr forbi, så det gjelder å få tatt øyeblikksbildene, eller "det avgjørende øyeblikk" som Henri Cartier-Bresson kalte det. Her er en skoleavslutning i skolegården, og på dette bildet ser du hvordan tre mennesker på en isbre søker mot hverandre når vi kommer flyende, sier Mosken.

Rockefoto

Virksomheten som flyfotokunstner skiller seg en god del fra det han har vært mer kjent for:

— Hvor gammel er du? Kjenner du til magasinet Beat? Dem tok jeg mange band- og musikerbilder for på åttitallet, sier Mosken. I følge autoriteter som Fredrik Wandrup har han da også vært en definerende kraft innenfor norsk band- og musikkfoto.

— Jeg er altfor gammel. Jeg har tatt bandbilder siden syttitallet, flirer Mosken.

Fascinert publikum

Men det er altså ikke så mange musikkbilder på utstillingen. Det som imidlertid er godt representert er rockabilllykulturen. Mosken har laget bøkene "Duck Tails and Car Culture (2012) og "Rocking Tattoos" (2013).

Dette er i likhet med flyfotograferingen prosjekter han har hatt gående i mange år. Den første har bilkultur som tema, mens den andre tar for seg en annen type landskap, nemlig tatoveringer på menneskehud.

— En del av dem du ser på disse bildene er gode venner av meg, sier Mosken.

Til åpningen lørdag ettermiddag kom omtrent 70 mennesker, mange av dem riktig fascinerte.

— At det går an å ødelegge kroppen sin på en sånn måte, gispet en dame foran et bilde av en mann som var tatovert fra ende til annen.

Siden Bomuldsfabrikken feirer 20-årsjubileum i år, hadde daglig leder Harald Solberg hyret inn et musikalsk innslag. Jørund Vålandsmyr fra Tromøya opptrådte under kunstnernavnet Kaptein Hula, og ga til beste fem hawaii-inspirerte femtitallssvisker til stor applaus.

— Helt perfekt, sa fotograf Mosken.

Utstillingen henger til midten av mars.