Det er to av mange funn i en undersøkelse fra Synovate (tidligere MMI), som vi kan presentere i dag.

En annen klar tendens er at vestlendinger foretrekker TV 2 fremfor NRK. Undersøkelsen viser at vestlendinger er de i landet som mer mest på TV 2s nyheter og minst på NRKs nyheter.

Også programmene «Holmgang» og «Tabloid» har sine beste ratinger i vest, mens NRKs «Frokost-TV», «Barne-TV» og «Redaksjon EN» scorer dårligst på Vestlandet.

– Kan ikke bortforklares

Professor Helge Østbye ved institutt for informasjons— og medievitenskap ved Universitetet i Bergen synes resultatene er interessante.

– Nyheter bør i utgangspunktet ha samme interesse alle steder. En skulle tro at det var marginale forskjeller mellom TV 2 og NRK. Om det faktisk er en viss regional forskjell knyttet til hvor kanalen har sitt hovedkvarter, slik denne undersøkelsen tyder på, er vanskelig å si sikkert - det må undersøkes nærmere, sier Østbye.

15.000 personer har deltatt i undersøkelsen, som gikk fra høsten 2007 til sommeren 2008. – Et slikt antall betyr at dette er forskjeller som ikke kan bortforklares med statistiske feilmarginer. Det kan godt tenkes at det er mer vestlandspreg på TV 2 enn NRK, sier Østbye.

Han ser for seg følgende scenario: En nyhet dreier seg om økte bensinpriser. NRK går til bensinstasjonen i Kirkeveien i Oslo. TV 2 velger den nærmeste stasjonen i Bergen.

– Det gir jo nyhetene ulike omgivelser. Når to tilbud er såpass like, kan det at man oftere ser bilder fra hjemtraktene være nok til at man velger det ene fremfor det andre, sier Østbye.

Mest frokost-TV i nord

Variasjonene mellom de ulike landsdelene er som oftest ikke mer enn pluss og minus 15 prosent i forhold til landsgjennomsnittet. På enkelte programmer er det imidlertid store avvik:

  • I Oslo er det 33 prosent færre som ser «Norge rundt» enn landsgjennomsnittet. Mest populært er programmet i Møre og Romsdal og Trøndelag, med en rating på 23 prosent over snittet.

  • NRKs «Frokost-TV» (nå nedlagt) hadde 43 prosent høyere rating i Nord-Norge i forhold til landsgjennomsnittet. Også på «God Morgen Norge» er nordlendingene de ivrigste seerne i landet.

  • «Hotel Cæsar» er minst populært i Oslo (en rating på 29 prosent under snittet), og mest populært ellers på Østlandet (17 prosent over snittet).

Bare et lite utvalg programmer var med i undersøkelsen.

Ser mer på TV

Men i det store bildet er ikke geografien spesielt viktig for hva folk ser på TV. Det mener Kristian Tolonen, analysesjef i NRK.

– Kjønn, alder, utdanning og tilgang på kanaler er viktige variabler. Hvor du bor, er ikke så viktig, sier han.

Nordmenns TV-vaner har endret seg dramatisk de siste to-tre årene. I 2008 økte TV-tittingen med 13 prosent, og i fjor så hver nordmann 174 minutter fjernsyn hver dag.

– Det er det høyeste tallet noen gang, og skyldes først og fremst digitaliseringen, bedre TV-tilgang og flere kanaler. Økningen kommer i tillegg til det vi allerede ser, ikke istedenfor. Resultatet er at vi ser mer TV, sier Tolonen.

Fortsatt er det - grovt sett - slik at de yngste ser minst og de eldste ser mest, og at kvinner ser litt mer enn menn.