OSLO: På scenen står Erlend Ropstad og spiller låter fra sitt nye kritikerroste album. Og fremst blant publikum står honningbarna Fredrik Justnes og Edvard Valberg.

Stedet er Revolver. Anledningen er Bylarm. Og for tredje år på rad er den sørlandske kontingenten samlet på bransjetreffets siste dag. Her er de fleste som har noe de skulle sagt i sørlandsk pop og rock-sammenheng til stede. Mads With og Sgrow har allerede stått på scenen.

Svakhet?

Arrangementet er imidlertid ikke en del av det offisielle programmet. De nevnte Honningbarna er landsdelens eneste artist-alibi under årets Bylarm. Noen vil spørre seg om det er en svakhet. Et tilbakeslag for den

- Jeg har et veldig godt inntrykk både av artistene og aktørene bak, sier Inger Bråten om musikklivet på Sørlandet. Foto: Kristin Ellefsen

mye omtalte sørlandsbølgen?

— Nei, det er det ikke, sier Sørf-leder Kjetil Nordhus.

— Det kan kanskje oppleves sånn, men Bylarm har forandret seg mye. Det er ikke lenger først og fremst en arena for debutantene. Men "alle" i bransjen er til stede her og derfor kan Bylarm brukes til mye selv om man ikke har så mange artister her, sier han.

Inger Bråten er enig. Og hun er ikke sørlending. Bråten representerer Oslo-baserte Killer Promo og driver med rådgivning, promotion og management. Hun er til stede på Revolver fordi hun vurderer samarbeid med diverse sørlandske aktører. Fordi hun mener landsdelen er på vei mot noe stort.

Samarbeid

— Jeg har et veldig godt inntrykk både av artistene og aktørene bak. Jeg har vært i Kristiansand og opplevd at man har forstått verdien av samarbeid der nede. Uavhengig av forskjellige utgangspunkt går man sammen og jobber for å presentere Sørlandet som musikksted. Det er viktig for å bli synlig i resten av Norge. Jeg føler at Kristiansand kommer og tar den samme plassen Bergen har hatt i musikk-Norge, sier Bråten. Og legger til:

— Kristiansand har allerede markert seg med Honningbarna og Hanne Kolstø. Men det er også flere nye artister på gang. I tillegg har dere fått Kilden og det fins flere store festivaler som setter dere på kartet.

Bråten har jobbet med musikk og promotion siden 2000. — Hva er den største forskjellen på Sørlandets musikkliv da og nå, sett utenfra?

— Det er så mange flere aktører. Man hadde et par store før, men nå er det en stor undergrunn, og der vil det komme mange fra etter hvert. Og alt er mer synlig. Det er de største forskjellene, sier Bråten.