— Det skal bli «Game of Thrones» for barn og ung ungdom, sier Mosvold til Dagens Næringsliv.

Sammen med filmprodusent Trond Berg-Nilssen holder han på å utvikle tv-serien «Dark Tide»; en stor dramaserie for ungdom der handlingen er lagt til vikingtiden. Budsjettet er på omtrent 100 millioner kroner, og i høst lykkes de å få BBC med på laget. Det til tross for at britene selv hadde planer om en lignende serie.

— Men så kom de tilbake med spørsmål om vi var interessert i å slå de to prosjektene sammen. Det er helt fantastisk å ha fått en slik tillit, sier Berg-Nilssen.

Netflix interessert

Den britiske kringkasteren forplikter seg til å bidra med 25 millioner kroner. Duoen jobber også med å få til en kontrakt med Netflix, som har vist interesse for serien. De vil også søke støtte hos norske tv-kanaler, samt offentlig finansiering.

Mosvold, som er mest kjent for «Ellevill Elfrid» og «Bendik og Monsteret» i film- og tv-verden, hadde ideen til tv-serien. Han tok derfor kontakt med Berg-Nilssen, som produserte første sesong av «Lilyhammer». Berg-Nilssen var også mannen som fikk Steven van Zandt med på serien, og han som ordnet kontrakten med Netflix.

— Jeg hadde denne ideen om en dramaproduksjon fra vikingtiden med internasjonal målgruppe. Men jeg skjønte jo at jeg selv ikke ville klare å løfte noe slikt alene. Og det var ikke uten grunn at jeg valgte å nærme meg Trond med den bakgrunnen han hadde, sier Mosvold.

Håper på flere sesonger

Om Netflix blir en del av prosjektet, håper de norske filmskaperne at budsjettet kan økes ytterligere, og at planene om sesong to, tre og fire også kan realiseres. Men de ønsker at prosjektet skal ha et norsk stempel.

— Vi ønsker jo primært et så norsk preg som mulig - norske skuespillere og innspilling i Norge. Men vi vet jo ikke hvor det vil ende. Både BBC, Netflix og eventuelle andre i denne kategorien vil jo velge innspilling og produksjon der skatteincentivene er mest fordelaktige. Dermed kan det godt ende i Irland, på Island, eller noe av det kanskje til og med i Ungarn, og bare en del utendørsfotografering i Norge. Men jo større norsk andel av finansieringen, desto mer norsk blir produksjonen, sier filmskaperne.