KRISTIANSAND: — Vi skylder alle Quart noe på en eller annen måte. Jeg vil faktisk si at hele bransjen bør føle en moralsk forpliktelse til å støtte opp om dette tiltaket, sier superkokk Trond Moi.

Han har allerede, og med glede, betalt 18.000 kroner på vegne av sin egen restaurant, og det samme har 13 andre kafeer, utesteder og restauranter gjort. Målet er at nærmere 30 av aktørene i bransjen i løpet av neste uke stiller opp i støttekampanjen for Quart. I så tilfelle vil Quart kunne få en gave på om lag 400.000 kroner til fri disposisjon,

Guide

— Jeg har vanskelig for å finne gode argumenter for ikke å stille opp. Nå bør vi alle stå samlet og vise at vi bryr oss om festivalen. Ingen i bransjen kan nekte for at Quart gir oss økt omsetning, sier initiativtaker Henning Vestavik.

I stedet for å gjennomføre en klassisk kronerulling, kom Vestavik, som selv driver Harveys Sportsbar i Kristiansand, på ideen om å trykke en restaurant- og utelivsguide for Kristiansand. Guiden skal ligge på samtlige hotellrom i Kristiansand i ett år, samt distribueres i sommernummeret til bymagasinet Absolutt Kristiansand.

— Denne guiden blir en fantastisk reklame for bransjen, for en billig penge. For 18.000 kroner, som uavkortet går til Quart, vil hver bidragsyter få én helsides presentasjon i guiden, tre ukespass fra Quart samt tre VIP-pass. I tillegg vil de bli tildelt et «reklameskilt» som forteller at de er offisiell Quart-supporter, sier Henning Vestavik.

Sent, men godt

Quartfestivalen har i flere år etterlyst en bredere støtte fra næringslivet i Kristiansand. Nærmere 100 millioner kroner blir lagt igjen i Kristiansand i løpet av Quart-uka, og det er utvilsomt utelivsbransjen som skummer den feteste fløten.

— Vi må signalisere sterkt at vi har tro på festivalen, at vi ønsker at den skal beholde sin posisjon, og da er det viktig at vi gjør det nå, sier Henning Vestavik.

— Hjelpen kommer sent, men godt.

— Ja, men med trykk på «men godt», ler Trond Moi og avfeier enhver mistanke om at bransjen har fått litt panikk.

— Nei, ingen i vår bransje kommer til å gå konkurs selv om Quart forsvinner, men dette handler om noe mer. Det handler om identitet, om trivsel og om en festival som gir byen god reklame og publikum fantastiske minner, sier Trond Moi.

Konstituert festivalsjef Jørgen Skauge er naturligvis svært takknemlig for støtten.

— Dette er et supert initiativ og vi er selvfølgelig veldig takknemlige, sier Skauge.

Han bidrar gjerne med ukespass og VIP-pass til bedriftene som bidrar.

— Quart er verdens feteste byfestival og da er det både viktig og naturlig at vi har et tett og godt samarbeid med utelivsbransjen, sier Jørgen Skauge.