Selv om pensjonsalderen er over 30 år unna, ønsker manusprodusent Christopher Haug å kunne fortsette å skrive på «Hotel Cæsar» helt fram til da.

Han har vært med helt siden starten i 1998. — Jeg er et barn av Cæsar, humrer han.

Ingen rom for skrivesperre

I en jobb hvor det kreative tempoet er ubegripelig høyt, konkluderer Haug med at det ikke finnes rom for skrivesperre.

— Ideene er rett og slett nødt til å falle på plass, erklærer han.

Med mange historier, karakterer og hendelser kan det fort bli vanskelig å holde tunga rett i munnen. Da er redaktører, i tillegg til manusassistent og manuskoordinator gode å ha.

Men til tross for kontrollsjekking, kan det gå galt.

— Vi har helt sikkert dummet oss ut noen ganger, innrømmer Haug.

Husker best humor

Da vi spør om Haugs favorittkarakter i serien svarer han først Åge Nygaard før han ombestemmer seg.

— Svein også... Egentlig Svein... Helt klart Svein. Han slutter aldri å overraske. Joda, Svein rager høyest.

- Hva husker du best gjennom hele «Cæsar»-historien?

— Det er ofte humorsituasjonene som sitter igjen i minnet, sier Haug som presiserer at de mest minnerike øyeblikkene ofte bare er en liten scene.

For manusskribentene er oppgave nummer én å få til en god intrige.

— Målet er å male karakteren inn i et hjørne og se hvordan personene løser de håpløse utfordringene.

Lenge leve Cæsar

Ifølge Haug er «Hotel Cæsar» en billig produksjon og dermed må manusforfatterne jobbe ut ifra begrensninger.

— Får vi til et stort bryllup med de midlene vi har, er det gøy, glises det.

Men det Haug er aller mest stolt av er at «Hotel Cæsar» har holdt det gående i 1500 episoder.

- Hvor lenge kan serien enda leve?

— I minst 1500 episoder til, svarer Haug kontant.

— Dette er en neverending story.

Manusoppskrift:

1. Long-long term: Et team besøker opphavsmann Peter Falck i Stockholm. Der noteres de store hendelsene gjennom en sesong og hvordan de ulike historiene skal ende.

2. Long term: Deler opp hva som skal skje i hvilken uke.

3. Short term: En storylineforfatter lager dramaturgien for en uke/fem episoder: Hva skal skje? Hvor? Hvordan?

4. Dialog: En dialogforfatter pr episode.

5. Kontroll: To redaktører sjekker at alt er i orden.

6. Regi: Regissør kommer med sine kommentarer.

7. Skuespillerne får ukesmanus (fem manus) tre uker før de skal i studio. Det betyr at de jobber parallelt med flere manus samtidig.