LEIREKANNER: Kunstneren, Ole Morten Rokvam står bak disse små kannene i porselen, gummi og metall. Foto: Torstein Øen
LEIREENGEL: Kari Wandler Øverland har laget veggpryden, "Engel med følgesvenn" i steingodsleire. Foto: Torstein Øen
KOPPER MED HISTORIE: Koppene til Linda Mowinckel Nilsen forteller en historie når de settes opp etter hverandre. Foto: Torstein Øen
EKSPERIMENTERER MED FORM: Ingunn Fjelde Sandvikmoen forteller om en lang og utforskende arbeidsprosess rundt sine helt spesielle fat i steingodsleire. Foto: Torstein Øen
EKSPERIMENTERER MED FORM: Ingunn Fjelde Sandvikmoen forteller om en lang og utforskende arbeidsprosess rundt sine helt spesielle fat i steingodsleire. Foto: Torstein Øen
STORE VERK: ?Jeg henter inspirasjon fra gjenstander som gjennom tidene har gitt meg trøst, sier Dag Bratbergsengen om sine helt spesielle skulpturer i modeller i papirleire. Foto: Torstein Øen
STORE VERK: ?Jeg henter inspirasjon fra gjenstander som gjennom tidene har gitt meg trøst, sier Dag Bratbergsengen om sine helt spesielle skulpturer i modeller i papirleire. Foto: Torstein Øen
STORE VERK: ?Jeg henter inspirasjon fra gjenstander som gjennom tidene har gitt meg trøst, sier Dag Bratbergsengen om sine helt spesielle skulpturer i modeller i papirleire. Foto: Torstein Øen
FAT: Trond Skog har brukt blåleire i sine fat. Skog jobber hundre prosent manuelt med en manuelt drevet dreieskivet og brenning i vedfyrt ovn. Foto: Torstein Øen
KRUS: Svein Narun er kunstneren bak disse krusene. Foto: Torstein Øen
KOMBINERER MATERIALER: Det store verket "Stack 524" er laget i fire typer vedfyrt steingods, stål, gummi og vedfyrt porselen og signert Ole Morten Rokvam. Foto: Torstein Øen
STEINER AV LEIRE: Steinene av formet for hånd av Ingunn Fjelde Sandvikmoen og på dem står det skrevet små ord som utgjør en fullstendig setning. Foto: Torstein Øen
LEIRE PÅ VEGGEN: Bibiche Mourier fra Risør har laget bildene "Barbeinte dager" (t.v.) og "Utsyn fra tre" i porselen. Foto: Torstein Øen

KRISTIANSAND: I forbindelse med utstillingen "Leirekunsten" som i dag åpner på Agder kunstnersenter, vil det også bli arrangert et seminar om leirekunsten på Sørlandets kunstmuseum lørdag. Her vil flere leirekunstnere forteller om sine arbeidsprosesser og bruken av det urgamle materialet.

— Det som er fint med et seminar som dette er at man får et innblikk i prosessene rundt det å lage kunst av leire. I utstillingen er målet å vise et mangfold av leirekunst skapt av sørlandske kunstnere, forteller daglig leder ved Agder kunstnersenter, Ylve Thon.

Stort bruksområde

Med seg på prosjektet har hun kunstnerne Ingunn Fjelde Sandvikmoen og Dag Bratbergsengen, som begge deltar med flere kunstverk og i tillegg har kuratert utstillingen.

— Keramikeren er ikke lenger bare en som sitter i sitt verksted. De som tar utdanning innen leirekunst i dag er ofte mer konseptbaserte enn materialbaserte. Det finnes så mange måter å bruke leire på, noe blant annet professor Søren Kjørup tar opp i sitt foredrag "Ting tang og trash" under seminaret på lørdag, forteller de to kuratorene.

Parallelt kan man utforske utstillingen "Leirekunsten" i Agder kunstnersenter og få et lite innblikk i hvordan dagens kunstnere utforsker materialet. Intensjonen er å vise et stort spenn og forskjellige måter å forholde seg til leiren på. Her finnes både kopper, fat, skulpturer og installasjoner.

En vitenskap

Å jobbe med leire er ifølge Sandvikmoen og Bratbersengen nesten for vitenskap å regne. Ved oppvarming skjer det permanente fysiske og kjemiske reaksjoner som forandrer leiren til et keramisk materiale. I tidligere tider ble leiren brent i vedfyrte ovner, mens brenningen i dag hovedsakelig foregår elektrisk. Men det finnes stadig leirekunstnere som velger å gjøre det på gamlemåten. En av dem, Gro Suvatne Augland forteller lørdag om sin arbeidsprosess og hvordan hun bruker vedfyrt ovn til å skape sine kunstverk.

— Jeg tror det er et evigvarende behov for mennesket å ta i et råmateriale og se hva som blir ut av det. Å jobbe med leire er en totalitet, hvor en sitter igjen med det aller reneste av materialet når prosessen er ferdig, sier Sandvikmoen.