KRISTIANSAND: — Selvfølgelig er det viktig å ha et område for dem som ønsker det lille ekstra. At de som bruker ekstra penger blir vartet opp med champagne, litt mat og kanskje en beauty bag ved inngangen, sier VIP-generalen Per Christian Aastveit (28).

Han er ansvarlig for utestedet Kick sin egne VIP-avdeling, men jobber også på flere av musikkfestivalenes VIP- og backstageområder, deriblant Odderøya Live og Palmesus.

En økende trend

Onsdag skrev Fædrelandsvennen om musikkfestivalenes tunge satsning på egne såkalte VIP-områder. Palmesus, som arrangeres 19. og 20. juli på Bystranda, har i år rundt 2000 dyrere billetter til salgs for dem som ønsker en oppgradert festivalopplevelse.

Dette tilsvarer en firedel av festivalens publikumskapasitet. NRKs musikkekspert Asbjørn Slettemark kritiserte de ulike festivalenes VIP-satsning og mente dette kunne føre til at man glemte alle de andre.

Toffen Gunnufsen kommenterte at han ikke fryktet den økende trenden, men at han selv hadde tatt avstand fra deler av den under Quart og Hove.

— Folk har mer penger mellom hendene

Aastveit er uenig med dem begge, og mener at vi vil se enda mer til VIP-kulturen på festivaler fremover.

— Dette vil det bli mer av, folk er i ferd med å bli vant til det gode liv og har mer penger mellom hendene. Jeg synes festivaler bør satse tyngre på dette fremover, det oppfordrer jeg dem til. Dette er selvfølgelig viktig for dem rent økonomisk også. På denne måten tjener de mer, og kan dermed booke større artister.

— Men er det ikke synd at det blir forskjell på folk på festival?

— Kanskje det er det. Men sånn er det blitt. Det er selvfølgelig viktig å ta vare på alle sammen, selv om man alltid skal yte det lille ekstra for dem som har betalt for det. Folk er forskjellige.

Aastveit mener at kristiansandere bør lære å kose seg mer når de skal feste.

— Når man er på byen skal man nyte livet. Ikke bare alltid drikke den der ølen, men heller sprette en flaske champagne eller en chablis.

— VIP-begrepet har sklidd helt ut

Tidligere pressetalsmann for Quart, Pål Hetland, mener VIP-begrepet har sklidd helt ut. Han forstår likevel hvorfor Palmesus satser på dette av økonomiske årsaker.

— At Palmesus utnytter folks behov for å se på seg selv som en VIP syns jeg er spekulativt, men jeg kan forstå det økonomiske aspektet. Men de bør bruke et annet begrep. VIP er jo egentlig en praktisk greie for dem som skal besøke området i jobbsammenheng. Alle vet at det ikke engang finnes 2000 VIPer i Kristiansand, men det finnes sikkert nok som nyter illusjonen om å være det for en kveld. Når det hensiktsmessige med et VIP-område forsvinner, sånn som på Palmesus, så blir det bare blodharry. Det virker som om de ikke har noe tro på eget program, at artistene i seg selv ikke er bra nok til å selge billetter.

Han frykter likevel ikke at dette er en kultur som vil spise seg inn på norske festivaler.

— Kulturen rundt det er ikke noe å frykte. Jeg syns for eksempel Odderøya Live gjorde det på en lekker måte i år, jeg kunne godt tenkt meg å stå et slikt sted selv for å se konsertene.