SKIEN: — Vi hadde noen prøveforestillinger med «Birkeland & Eyde» på Rjukan før premieren på Notodden, og det var ganske spesielt. Dette stedet, Rjukan, hvor ikke en eneste skrue fins uten at den har vært innom et Hydro-kontor, og så møte publikum der, alle disse menneskene som har vært avhengige av Hydro - man blir litt ydmyk av det, sier Eindride Eidsvold (44). Han er, i rollen som industri-gründeren Sam Eyde, på sitt livs første Riksteater-turné. Den kalles en «grønn turné», Skuespillerne bruker angivelig fritiden til trening, ikke pleiing av bakrus. Mer om det senere. Premieren på «Birkeland & Eyde» var 16. september på Notodden. Fædrelandsvennen møtte ham på Høyers Hotell i Skien den første spilledagen der. Siden går turnéen til Rogaland, før den kommer til Kristiansand og Sørlandet fra 29. september. «Birkeland & Eyde» er skrevet av dramatikeren Arthur Johansen og går inn i serien av biografisk dramatikk som Riksteatret har gjort til et prosjekt i de senere år. Mange vil huske de foregående stykkene om Sigrid Undset og fjorårets publikumssuksess om Marie og Knut Hamsun. Arthur Johansen har tidligere skrevet skuespillet «Kirsebærtreet blomstrer i mai» og en rekke filmmanus, blant dem «Krigerens hjerte», «Pakten» og «Etter Rubicon», tv-serier som «Nini», «Asylet» og nå sist «Veddemålet» og «Skattejakten». «Birkeland & Eyde» er det første han har skrevet som ikke er ren fiksjon. - Dette er ikke politisk teater, i alle fall ikke ut fra dagens situasjon, sier Eindride Eidsvold, med diskusjonen om Hydros arbeidsplassgaranti på Rjukan i friskt minne. - Dette stykket har fokus på de to motpolene Sam Eyde og Kristian Birkeland og menneskene rundt, og det er jo ganske sterkt stoff. Hydro-direktør Erling Reiten sa det slik: Jeg lurer på hvordan det stykket blir om meg om 100 år. - Det var vel større slingringsmonn for eksentrikere den gangen for 100 år siden?- Vi er nok blitt mer konforme alle sammen og mindre rause på annerledeshet, sier Eidsvoll.- Hvordan vil du beskrive Sam Eyde som du spiller?- Eyde var et energisk lokomotiv med et snev av adhd. Han var kreativ og hadde en usedvanlig evne til å bygge nettverk. Og, som han sier selv, han hadde et stort behov for å ha forståelsesfulle kvinner rundt seg.- Du spiller mot din bror, Gard Eidsvoll, som er fem år yngre enn deg. Hvordan er det?- Vi har spilt mye sammen tidligere, både i «Sult» og i «Vildanden» på Nationaltheatret, og i Hamsun-filmen. Vi er gode venner og omgås sosialt. Jeg tror vi får mye gratis når vi spiller sammen, vi kjenner hverandres luner og vet når en skal holde seg unna og når en kan gå tett på klingen, smiler bror Eindride. Han setter pris på å være på turné sammen med broren.- Det er mange år siden vi har hatt så mye tid sammen. I tre måneder ser vi hverandre hver dag, det er nesten som før vi flyttet hjemmefra. Og så er det så bra at vi er på grønn turné.- Grønn turné?- Grønn turné betyr at vi, i stedet for å være i bakrus gjennom hele Norge har tatt med oss joggesko og treningstøy, og bruker det. - Hvem er «vi» her?- Hele staben av skuespillere. - Ligger det en kritikk av det som er vanlig praksis ved Riksteater-turnéer i dette?- Nei, overhodet ikke. Snarere en erkjennelse av at det i vårt yrke. vi er jo gjerne på topp sånn ved halv elleve-tiden om kvelden, etter forestillingen, er veldig lett å hive innpå litt for mye. Og det går helt fint når en er 25 år. Men når en er blitt så gammel som jeg er, da er det ikke like gøy lenger. Man har liksom hatt nok runder på byen. Nå er det mye mer attraktivt å stå opp i sekstiden på morgenen og være opplagt og klar til dyst, sier Eidsvold. - Vi har gått ut i Nitimen og Frokost-tv og invitert folk til å orientere oss om gode joggeløyper på de stedene vi kommer. Så har vi en kåring når turnéen er ferdig sånn henved jul, forklarer han.Og dermed er utfordringen gitt også på Sørlandet: Kontakt Riksteatret hvis du har en god joggeløype å anbefale skuespillerne i «Birkeland & Eyde».