KRISTIANSAND: — Klart jeg er spent. Jeg har valgt å ikke blande meg i utformingen av forestillingen i det hele tatt. Jeg var til stede på noen leseprøver på Nationaltheatret for en tid siden, og fant ut at dette er i så gode hender at jeg bare skal trekke meg unna, sier forfatteren Øystein Lønn.Fredag drar han til Skien for å overvære urpremièren på hans og psykiater Finn Skårderuds stykke «Quisling. Undersøkelsen».En gang tidligere har Lønn eksponert seg som dramatiker. Det var da Det Norske Teatret fremførte hans egen dramatisering av novellen «Hva skal vi gjøre i dag». Denne gang er teaterstykket blitt til gjennom et tett og nært samarbeid mellom forfatter og psykiater.- Det er nesten utrolig at et samarbeid kan gå så knirkefritt, sier Lønn om prosessen.Stykket har hatt en lang tilblivelsesperiode. Først var det meningen å lage manus til en film. Men på grunn av omleggingen av Norsk Film, ble prosjektet skrinlagt. Så leste teatersjef ved Teater Ibsen i Skien, Inger Buresund, manuskriptet, og mente det kunne bli godt teater av det.- Hun pekte på at de veldig nære relasjonene som var mellom personene rundt Quisling, var mer velegnet for teater enn for film, fordi teatret har et fortrinn fremfor filmen når det gjelder å skildre nærhet og intimitet, sier Lønn.Dermed begynte de to forfatterne en fase to i arbeidet med Quisling. Jobben med å transformere fra filmmanus til teatertekst tok til for snart et år siden.- Vi har faktisk også skrevet inn noe nytt stoff i denne siste omgangen, forklarer Lønn.Han berømmer Teater Ibsen, både skuespillerne og regissør Tom Remlov.Teaterstykket tar utgangspunkt i at Quisling var syk fra høsten 1939 til våren 1940. Disse sykdomsepisodene er bare vagt, og medisinsk sett absolutt utilfredsstillende, beskrevet i de hittil eksisterende biografiske kildene.- Hva gjorde ham syk? spør vi. Det skal ikke så mye fantasi til for å skjønne at det må ha vært en psykosomatisk lidelse. Og da må vi spørre hva han visste i krigsutbruddet, og hvordan dette artet seg. Det finnes ikke så veldig mye skrevet om dette, men nok til å kunne trekke en konklusjon, i alle fall for en psykiater, sier Lønn.- Det vi har gjort er fri diktning. Vi har tatt de nærmeste personene rundt ham og innført et par-tre andre. Samtalene dem imellom utspilles i en absolutt dikterisk versjon, sånn som vi har trodd at det kunne ha foregått, forklarer han.På Teater Ibsen spilles rollen som Vidkun Quisling av Jan Ø. Wiig. Quislings første kone, Alexandra, spilles av Gørild Mauseth. Duc Paul Mai-The har rollene som Francis og Bleer, Sylvia Salvesen spiller Anna og Dr. Wang, Ine Jansen spiller Maria Quisling. Dessuten finnes Leif Winther i diverse roller. Tom Remlov er instruktør og regissør, og Yngvar Julin har scenografien.Stykket har première i Skien, Festiviteten, fredag 21. oktober. Etter spilleperioden i Skien, skal stykket på turné i Telemark og Vestfold, for deretter å vises på Nationaltheatret. Den 28. november gjester forestillingen Grimstad kulturhus.Stykket foreligger nå i bokform på Aschehoug forlag.