haugesund:

Til det store billedgalleriet i Haugesund har Kjell Nupen tatt med seg 13 malerier og 19 grafiske blad, både litografier og dyptrykk. Dette er arbeider som ble påbegynt fra 2002 og som stort sett ble helt ferdige i fjor. Noen av dem er for anledningen utlånt fra andre samlinger.

— Jeg har vært nødt til å låne litt, for jeg har samtidig en enda større utstilling i Torshavn. Den åpnet for 14 dager siden i kunstmuseet der, sier han.

Utstillingen i Haugesund byr på en rekke malerier fra Nupens siste motivserier, de han kaller «Hjemsted» og «Sentimental reise». I den første ser vi blant annet nakne bjørkestammer og naturmotiver der maleriet er innsatt med både harpiks, bjørkesaft og oljer.

Tilsynelatende vakkert

— Hva er så fascinerende med begrepet hjemsted?

— Det heter heimat på tysk, og det er et veldig problematisk begrep dette med å høre hjemme et sted. Bjørkestammer er på en måte vårt store nasjonalsymbol, for det var under bjørkene i Molde at kongen og kronprinsen ble fotografert under krigen. Men disse bjørkene mine er uten liv, her ser du ikke et blad. Et annet bilde i serien viser et skogsmotiv som også ved første blikk kan se innsmigrende og vakkert ut. Men går du helt innpå bildet, så se du at det er omtrent kopparret, naturen er på vei til å destruere seg selv. I den andre serien, Sentimental reise, ser vi et fyrtårn. Men dette fyrtårnet holder også på å gå i oppløsning, så her er kanskje ikke den sannheten man bør navigere etter. Jeg er veldig opptatt av at bildene mine skal kunne leses på forskjellige plan hele tiden, for det du ser, er ikke nødvendigvis det du ser.

Jeg ender opp med en søking etter stillheten, mot absolutt ro. Det kan tilsynelatende bli nesten kjedelig, så du må gå med på bildenes premisser - for her skjer det ikke så veldig mye, sier Nupen.

Hunder og ørner

Motivene på hans nye serier med grafikk har vi sett før. Her tar han opp igjen bildene fra 1980-tallet, både den velkjente greyhounden i fullt sprang og den flygende ørnen.

— Her er ikke heller alt hva det gir seg ut for, sier Nupen: - Hundene er vakre, men de var bundet akkurat da, så dette er manipulert virkelighet. Motivene er hentet fra en lærebok for kunstnere fra 1880-tallet, da engelskmannen Eadweard Meybridge skulle vise hvordan dyr i bevegelse tok seg ut. Ørnebildene kaller jeg «Flygende over vannet», men disse ørnene var ikke i frihet. Meybridge hadde bundet dem fast i føttene for å kunne fotografere dem. For å synliggjøre frihetslengselen, måtte han altså gjøre slikt.

For øvrig er de samme ørnene samt mye blått hav absolutt til stede over hele Haugesund sentrum. Nupens motiver pryder alle offisielle festivalplakater og festivalbrosjyrer. Den største plakaten, mange meter høy, er plassert på en murvegg like ved festivalhotellet. Om ikke dette er nok, så går alle deltakerne på festivalen med akkrediteringskort rundt halsen med det samme motivet.

— Jeg ble litt forskrekket, visste ikke at det skulle bli så mye, sier festivalkunstneren.