KRISTIANSAND: — Min jobb er gjort for flere måneder siden. Nå er det regissør Tom Remlov og skuespillerne ved Teater Ibsen i Skien som har tatt over. Og det er de som sier at når dette blir løftet inn på scenen, så vil en se nye ting, ting en ikke har sett før, ikke primært ved Vidkun Quisling selv, men ved hans omgivelser, kvinnene og medarbeiderne, sier Øystein Lønn.Han vegrer seg for å foregripe noe, vil ikke gå inn i det arbeidet instruktør og skuespillere skal utføre fram til premieren.- Jeg har sluppet taket i dette nå. Sett fra mitt synspunkt er det veldig bra å vite at det er Tom Remlov som har styringen.- Du er ikke alene-forfatter denne gangen?- Finn Skårderud og jeg har skrevet dette sammen. Vi er gamle venner og hadde en helg sammen hjemme i Hornnes, jeg tror det må være fem år siden. Vi kom til å snakke om det som skjedde fra 1935 og fremover, om Quisling og det store sviket. Hvor nær, eller hvor fjernt er vi fra Quislings måte å tenke på i dag, spurte vi oss, forklarer Øystein Lønn.Han og Finn Skårderud har i mellomtiden holdt på med hver sine ting, men arbeidet med Quisling har også hele tiden vært der.- Det er helt åpenbart at i 1939-40 feilte Quisling ett eller annet, men ingen biografer går særlig mye inn på dette. De fleste mener det er ett eller annet psykosomatisk, eller noe som hadde sammenheng med hele personen Quisling. Det han feilte er aldri blitt konstatert i noen legejournal. Men han hadde en uhyggelig intuisjon den mannen. Hva skjønte han ved krigsutbruddet, hva ante han, slike spørsmål tenkte vi rundt, forteller Lønn.De begynte å lage et filmmanus. Skårderud er film-orientert i utgangspunktet.- Vi sendte det til Tom Remlov som fant det veldig interessant, men han så også noen økonomiske vanskeligheter. Så kom omleggingen i Norsk film, og etter hvert mente han at stoffet ville egne seg bedre for teater. - Hvis dere kan gjøre overflyttingen til teater, så skal jeg sørge for å få satt det opp, sa han.Teater er mye tettere på enn film, det handler veldig om mennesker. Vi jobbet ut scene for scene og brukte hver for oss det vi er spesialister på. I den sammenheng var det nærmest en nødvendighet å ha en psykiater med på prosjektet, forklarer Lønn.Etter å ha lest noen tusen sider om Quisling er han ikke i tvil:- Han var et motbydelig menneske. Men jeg kan ikke her og nå i korthet brette ut hva all denne lesningen har medført av konklusjoner. Den nyeste forskningen, som ofte går inn i det han har skrevet selv, viser at han må ha vært ganske langt utpå, så langt ute at jeg trodde ikke han var der.- Er det ordet stormannsgal vi hører i bakgrunnen nå?- Han har jo til og med uttalt at han var gud, sier Lønn.Han peker på at det er mye hat ute og går i forbindelse med Quisling.- Men det er ikke hatet vi skal formidle videre. Vi prøver å si noe om hvor nær det norske Quisling egentlig var. Det var noen ting der, og jo mer en leser, jo tydeligere blir det at det var jo bare kong Håkon som var klinkende klar på hva som burde gjøres - og som gjorde det, sier Øystein Lønn.Han presiserer at teaterstykket Quisling ikke er biografi eller dokumentar.- Det er diktning, sier han.På rollelisten til oppsetningen i Skien i oktober finner vi Jan Ø. Wiig som Quisling, Gørild Mauseth som hans første hustru Alexandra, Ine Finholt Jansen som Maria, Anders Mordal som Francis og Bleer, Sylvia Salvesen som Anna og Dr. Wang og Leif Winther i flere roller.Etter at stykket er spilt i Skien skal det på turné i Telemark og Vestfold, deretter på Nationaltheatret i dagene 6. til 17. desember.