NRK slapp nyheten om at Slettemark blir ny programleder for det eneste riksdekkende norske TV-programmet om musikk, i dag tidlig. Han har 17 års fartstid som musikkjournalist, vært redaktør i Farojournalen de siste 10 av disse, han har vært musikkanmelder for Bergens Tidende og Mann, spredd hard rock til massene i radioprogrammet Pyro på P3 og irritert og begeistret landets tv-seere som streng dommer i Idol.

– Det naturlige spørsmålet er vel om det nå blir mye mer tung musikk i Lydverket framover?

– Selv om jeg jobber mye med rock og metal, så har jeg skrevet mye om all mulig musikk i både Faro Journalen, Bergens Tidende og Mann. Så det blir nok en finfin fordeling av sjangre, opplyser han.

Gratulert

Gratulasjonene har ramlet inn til Slettemarks profil på Twitter etter kunngjøringen, og selv er han ikke i tvil om at dette er drømmejobben.

– Dette er helt klart drømmejobben for meg som musikkjournalist. Vi snakker om Norges største og mest kompetente musikkredaksjon og plass på NRK1 til å spre budskapet om god musikk. Det er en suveren kombinasjon, slår han fast.

– Hvor viktig er Lydverket i dag, og hvilke endringer ser du for deg å gjennomføre i profilen?

– Lydverket er det eneste riksdekkende TV-programmet om musikk, og er helt klart viktig for både norsk musikk og alt som kommer utenfra. Vi skal bruke sommeren til å planlegge ny sesong, så kan vi snakke mer om endringer i september. Men vi satser på å gjøre Lydverket enda mer tydelig, og gjerne få opp temperaturen litt.

Ståa

– Hvordan er ståa i norsk musikkjournalistikk, og hva mener du er de største utfordringene for musikkjournalistikken i Norge framover?

– I Norge er vi i den underlige situasjon at riksaviser som VG og Dagbladet bruker forbløffende mye plass på musikk, selv om vi knapt har noen profilerte musikkblader. Det fører jo til at de beste musikkjournalistene skriver i dagspressen, og de holder et veldig høyt nivå, melder han.

NRK

Prosjektansvarlig for Lydverket, Åslaug Sem, gir Slettemark følgende skussmål på kanalens egne nettsider :

– Han har ekstremt mye kunnskap om alskens musikksjangre og om musikkbransjen. Som mangeårig programleder i Pyro på P3, som Idol-dommer, og ikke minst som en av landets mest brukte intervjuobjekter når musikk diskuteres, har han ervervet massevis av erfaring som gjør ham skikket til programlederjobben, sier hun.