Birgitte Mandelid er redaktør for nyskapningen i norsk musikkliv, og det er Øyafestivalen som står oppført som ansvarlig utgiver.

– Vi har kuttet alt det unødvendige. Alt vi ikke trenger er skjært bort. Utgivelsene er basert på frivillighet, forteller hun.

Mandelid opplyser at innholdet skal spenne fra lengre artikler, essays og intervjuer, til kortere anmeldelser, anbefalinger og kulturtips.

– Vi har knyttet til oss skribenter fra flere steder i landet, og har blant annet folk i New York og London, sier hun.

Magasin

En utgave i måneden er målet, og foreløpig er det planlagt ti utgivelser. Hva som blir omtalt er mye opp til skribentene selv, men ambisjonen er å følge «kremen av nye og spennende artister i alle sjangre, i tillegg til de gamle godbitene som fortsatt holder mål».

– Det skal være bredt. Vi skal favne vidt, forteller hun.

Fanzinen skal knyttes tett til landets klubbscener. Distribusjonen skjer via klubbscener, konsertsteder og utvalgte platebutikker. Foreløpig er det sikret distribusjon i Oslo, Trondheim, Bergen, Trondheim og Tromsø.

Klubb

Den nye fanzinen lanseres med brask og bram på Camp Indie på Rockefeller i hovedstaden førstkommende lørdag.

– Fyller dette et behov i markedet?

– Vi skal på ingen måte overvurdere vår egen betydning. Dette gjør vi mest fordi vi har lyst.

Fanzinen skal blant annet inneholde en detaljert oversikt over konsert— og klubbscenen i landet.Opplaget er på 5000 eksemplarer. Papirutgaven er hovedprosjektet, men et lite nettsted skal også opprettes.

–Vi kommer til å legge ut lenker til digitale samplere og lignende. Artiklene blir ikke lagt ut, forteller hun.