NERVER: Noen timer før konsertdebuten i Tyskland, innrømmer Honningbarnas vokalist Edvard Valberg (t.v.) at det kribler litt ekstra i magen. Manager Louis Holbrook til høyre og trommesalger Anders Eikås i midten. FOTO: THOMAS OLSEN

HAMBURG: I helgen gjorde Honningbarna sin første konsert på tysk jord under Reeperbahnfestivalen i Hamburg. Selv om det tyske publikummet jublet for «Fri Palestina» levert fra scenekanten, er låten strøket fra sporlista når platedebuten lanseres i Tyskland 11.11.11. – Det var et sjokk, sier vokalist Edvard Valberg.

– Vi har virkelig vært nødt til å svelge en kamel for å få muligheten til å spre musikken her, fortsetter han og legger til at de fikk beskjed om at ingen i den tyske musikkbransjen ville ta i et album med en slik låt.

– Det er naturlig at Tyskland, med sin historie, har et veldig sensitivt forhold til den slags. Men likevel syns vi det er helt idiotisk.

Det er bandets tyske promoselskap som har gitt beskjed om at låten ikke hører hjemme i Tyskland. Og manager Louis Holbrook sier at beskjeden også kom overraskende på han.

– De er utrolig påpasselige med å ikke tråkke jødene på tærne her. Det er innlysende grunner til det. Men det er klart at dette er et inngrep i ytringsfriheten. Jeg vil understreke at vi ofrer dette ene budskapet for å få alle de andre viktige budskapene fram.

Tyske fans som vil høre låten vil uansett få tak i den via digitale kanaler, mener bandet, og legger til at de fortsatt kommer til å spille den live.

Døråpner

Til tross for politisk sensur, gleder punkbandet seg til å jobbe med det tyske markedet.

På Reeperbahnfestivalen, Tysklands svar på by:Larm, kunne europeisk bransje og tysk publikum sjekke ut Kristiansand-bandet for første gang.

For Honningbarna kan det bli en døråpner. Eller en dørlukker, ifølge bandets vokalist Edvard Vallberg.

– Det er et sjansespill. Er vi heldige er det noen bookingagenter som liker oss og skaffer oss spillejobber. Vi har ingenting å tape på å prøve, sier han.

Bar bakke

For Honningbarna kan konserten i Hamburg bli starten på en internasjonal æra.

– På en måte er det utrolig deilig å stå på bar bakke igjen. Vi trenger ikke å leve opp til forventninger folk har om oss, slik det har vært i Norge hvor vi har hatt en hype. Nå skal det bli gøy å ta musikken ut til et nytt publikum. Vi gleder oss, forsikrer Edvard Valberg.

Manager Louis Holbrook har stor tillit til at Honningbarna kan få suksess her.

– Nøkkelen er livespilling. Jeg har tro på at det samme som har skjedd i Norge, kan skje her; at publikum lar seg rive med av energien. Selv om de synger på norsk har Honningbarnas musikk en universell appell, men de må oppleves på konsert. Jeg håper vi kan få en fin stripe med spillejobber i Tyskland i desember og på nyåret.

Hardt i utlandet

At norske tekster ikke trenger å være et hinder for internasjonal suksess har band som Kaizers Orchestra allerede bevist. Edvard Valberg tror europeerne vil forstå Honningbarnas greie. Kanskje til og med bedre enn i Norge.

– Det er mye hardere å være ung i land som Tyskland, Spania og Hellas. Jeg tror de lettere kan identifisere seg med aggresjonen og energien i musikken vår.

Trommeslager Anders Eikås forteller at Honningbarna nå føler at de må gripe en unik sjanse, selv om det går utover skole og utdannelse.

– Jeg har jo tenkt på at det blir heftig å ta allmenn påbygging samtidig som vi skal satse i Europa. Men vi må bare kjøre på. En slik mulighet kommer kanskje bare en gang i livet.

Vokalist Valberg er ikke redd for at de skal gå lei hverandre, til tross for mye reising og spilling sammen.

– Vi er kompiser, ikke kolleger. Det hjelper!