KRISTIANSAND: Midt i det lange rommet står et orange «seil» spent opp mellom gulv og tak, mellom himmel og jord. Gjennom dette transparente seilet kan du oppleve hele utstillingen til Paul Schwer. Du ser maleriene foran seilet med et bakteppe av gjennomskinnelig orange, eller du får en slags lukket vegg inn til neste «rom». Går du tett opp til «seilet» lukker det seg nemlig og blir en slags vegg midt i rommet.Første gang i Norge

Den tyske kunstneren Paul Schwer stiller ut for første gang i Norge. Han er ofte på besøk i Skandinavia og har mange motiver herfra.— Vi har arbeidet i tre år for å få ham hit. Vi fikk tips om at han har arbeidet med store rom, forteller intendant Sol Auensen i Christianssands Kunstforening og er svært fornøyd med utstillingen i det 600 kvadratmeter store rommet.Paul Schwers utstilling er laget for dette rommet. Han har vært her to ganger i det siste året for å studere rommet og lyset i rommet. Det har blant annet resultert i en rekke glassmalerier på ytterveggen, en vegg som ikke passet for maleriene hans. Det første glassmaleriet fanger inn himmelens lys og grønnfargen i domkirkens tårn. Det er malt på stedet, med kefirmelk på glassplater. I denne delen av rommet er det tre store landskapsmalerier, med biler som farer forbi, og to bilder av vakre sommerfugler som også har dette transparente i seg slik som det store «seilet».For å hente inn mer av lyset utenfor og lyset i rommet har Schwer laget et gult fossefall i polyesterfolie som faller ned fra taket, som også har fått farge av gult. På utstillingen har kunstneren dessuten en serie med små landskapsbilder fra Norge og en serie med skisser fra 17. mai i Trondheim, uten et eneste norsk flagg! Som i bildene med biler i fart, er det bilder av mennesker i fart etter barnetoget 17.mai. Kanskje skal de rekke bussen hjem? For øvrig de eneste bilder der han har malt mennesker. Forunderlig nok maler den tidligere barnepsykiateren for det meste landskaper.Ingen tilfeldighet

— Det er nok ingen tilfeldighet at jeg er her i Norge, sier kunstneren fra D»sseldorf og viser til landskapstradisjonen i norsk malerkunst. Han ser slektskapet med norske kunstnere, men synes nok at han selv er mer konservativ enn mye av den norske hightec-kunsten. Kanskje det, men det er i hvert fall lite av den snusbrune d»sseldorferen i landskapene hans. Utstillingen avsluttes med tre malerier av et steingjerde, i duse blå og lilla farger.Utstillingen i Christianssands Kunstforening åpner lørdag og varer til 15.august. Kunstneren vil være til stede på åpningen.