KRISTIANSAND: — På hver sin måte mener jeg begge festivalene tar veldig dårlig vare på norske artister, sier Thom Hell.I sommer er han booket på begge de to største, norske rockefestivalene. Likevel innrømmer han at det er med en viss bismak han entrer scenene. Fædrelandsvennen vet at Thom Hell kun får 5000 kroner for å spille på Øya.- Det er en latterlig dårlig betalt jobb. Øyafestivalen mener åpenbart at band som får spille på festivalen, skal være kjempeglade over oppdraget. Jeg er fornøyd med å få spille, men et lavt honorar gjør det vanskelig når musikere og lydmann skal lønnes, sier Thom Hell.Og legger til:- På Eikerapen Rootsfestival får jeg 6000 kroner for å opptre alene med kassegitar. Det sier litt om hvor kip Øyafestivalen er på pengene.Han mener alle norske band fortjener bedre betalt enn 5000 kroner når de entrer scenen på en stor festival.- Selv norske drittband fortjener mer i lønn. Ja, til og med Gisli og Snuten fortjener bedre, humrer Hell.Når det gjelder Quartfestivalen, tar han ikke fem øre for å gripe fatt i en god gammel debatt: Hvorfor blir majoriteten av norske band satt opp på tidspunkt da bare fuglene har stått opp? Selv skal Thom Hell spille på Odden scene klokken kvart på fire. Spiller for CV´en

— Jeg gleder meg til å spille på en stor scene, selvfølgelig, jeg gleder meg alltid til å spille live, men utbyttet rent profileringsmessig er lik null. Det viktigste med å spille på Quart er å sikre seg en stor festivaljobb i CV´en. Jeg er nemlig ikke så naiv at jeg tror folk står i hopetall på Odderøya klokken fire, sier Hell.Han mener Erik Faber, som snart har solgt 30.000 plater i Norge, burde fått spille nest sist én av dagene under Quart.- Quart er rett og slett for feige i prioriteringene. Jeg er overbevist om at det er langt flere ungdommer som gleder seg til Erik Faber, enn for eksempel My Morning Jacket, sier Hell. Når det gjelder honoraret på Quartfestivalen, er han langt mer fornøyd med tingenes tilstand. Etter det Fædrelandsvennen erfarer får Hell 20.000 kroner for jobben på Quart.- Jeg vil helst ikke kommentere konkrete punkter i avtalen med Quart, men betalingen er jeg kjempehappy med, mener Hell.Han avsluttet nylig en turné som til sammen talte seks konserter rundt om i Norge. Da turneen var ferdig, gikk Thom Hell i null. Hadde det ikke vært for turnéstøtten, hadde rundreisen aldri latt seg gjennomføre.- Jeg ønsker selvsagt å være en god arbeidsgiver overfor de musikerne jeg har med meg. De fikk 1000 kroner hver per konsert og tjente fint i løpet av én uke. Selv tjente jeg ingenting, sier Hell. Tiden stått stille

Han er forbauset over at prisen for å booke et band ikke er høyere. Tiden har rett og slett stått bom stille de siste årene.- På 70-tallet fikk band 2-3000 kroner for å spille på klubber i Norge. Akkurat det samme som i dag. Det er kun prisen på å booke band og prisen på hasj som er uforandret de siste tretti årene. Alt annet har blitt dyrere, sier Hell - og forsikrer at hasjindeksen er noe han har fått opplyst av venner som røyker. Han vil nødig hisse på seg verken den ene eller andre festivalledelsen, men håper at en ærlig mening kanskje vil bidra til at enkelte holdninger endres.- Jeg klarer fint å leve uten masse penger i lomma, men det er ikke bra for noen av partene når en artist stiller opp på en festival og føler seg litt utnyttet, avslutter Hell.