KRISTIANSAND : Øystein Lønn har skrevet et drama om Vilhelm Krag som etter planen skal settes opp på Agder Teater i 2005.Stykket er lagt til en kveld i Krags liv og bærer tittelen «Krags hjemkomst». — Kontrakt er skrevet og manus er levert. Nå står teaterdelen igjen, det vil si at stykket skal bearbeides og tilrettelegges i samarbeid med fagfolkene på teatret; regissør, scenograf og skuespillere, sier Lønn.Han forteller at han har ønsket å få fram de beste sidene ved mangfoldige Vilhelm Krag.- Han var best som lyriker og journalist. Han kunne være tydelig og krass, ikke minst som journalist. Krag var en strateg som visste hva han ville, sier Lønn.Han serverer kaffe innomhus og forteller at han bruker ferietiden til blant annet å svinge malerkosten på kjøkken og innvendig panel. Ute er himmelen blå og luften klar. Fra stuevindu og hage på Bellevue har Øystein Lønn utsikt til by og havn - og Vesterveibro. Planene om ny høybro er et hetere diskusjonstema i det «lønnske» hus enn julivarmen skulle tilsi. Fruen i huset påstår at hun har lært opp familiens hund til å gjø hver gang ordet høybro blir nevnt. Både to- og firbente håper og tror at veien blir lagt i tunnel. Minefelt

Samtidig med at Lønn har skrevet ferdig skuespillet om Vilhelm Krag, har han inngått avtaler med forleggere i Russland, Latvia og Frankrike om utgivelse av de to første bindene i trilogien Simens stormer. For tiden skriver han på dikterverkets siste bind.- La oss si at jeg er ferdig om to år, antyder han.Men portrettet av Vilhelm Krag er altså levert. Det blir en helaftens forestilling om mannen som gav landsdelen navn og identitet. Lønn begynte å skrive på stykket for seks år siden, men har intensivert arbeidet det siste året. Under skriveprosessen har han erfart at «å gå inn i Krag» har vært som å gå inn i et minefelt.- Det var jo også det Krag alltid gjorde. Han gikk bestandig inn i minefelt, kommenterer Lønn.Han fremholder at Krag var et synlig menneske, en sammensatt mann med gode og dårlige sider. Han var et dannet menneske som også var rabulist.- Det sammensatte mennesket Krag er avgjort stykkets tematikk. Under skriveprosessen har jeg forsøkt å glemme alle biografiske detaljer. Jeg har spurt meg selv hvor Krag er best og ærligst, og jeg har funnet fram til en hard kjerne av dikt og journalistikk. Jeg har forsøkt å spisse det som var Krags viktigste synspunkter, forteller Lønn. Tydelig og original

På nåværende tidspunkt ønsker ikke Lønn å uttale seg detaljert om «Krags hjemkomst», men røper at stykket har fire roller, er stramt skrevet og billig å sette opp.Øystein Lønn forteller at Krag var en av de første forfatterne han leste som ung - fordi Krags bøker hadde en sentral plass i farens bokhylle. - Han skrev mange «matlapper», hvilken forfatter gjør ikke det, men på sitt beste var han etter min mening både tydelig og original, sier Lønn.Han husker at Krag var en mann som ofte ble nevnt og diskutert i årene etter krigen. Senere har han møtt Krag i rykk og napp gjennom livet. Han har lest Krags diktning og journalistikk, og han har lest biografiene om ham. Krag var ikke bare forfatter, men også teatersjef, hovedkonsulent for Aschehoug, kunstkritiker, journalist og pådriver for en rekke viktige samfunnsoppgaver.- Vi må ikke glemme at han skapte en landsdel ved hjelp av lyrikk og sylskarp journalistikk - selv om alle sa det var umulig. Han var en mann som opplagt visste hva han ville, sier Lønn.For seks år siden begynte han å skrive de første replikkene, og nå foreligger manuset som Lønn omtaler som en kompakt pakke av muligheter med en del innlagte føringer. - Jeg vet ikke hva den nye teatersjefen, Alex Scherpf, vil gjøre, sier Lønn som ser fram til et konstruktivt samarbeidet med Agder Teater. Han ønsker å være til stede når stykket skal komprimeres, spisses og justeres, slik han var det da den prisbelønte novellen «Hva skal vi gjøre i dag», ble satt opp på Det Norske Teater i 1998.- Jeg har ikke levert et fullt ferdig manuskript, for i prosessen med å skape et moderne teaterstykke blir ting endret, og jeg ser derfor frem til en prosess der teatrets «vi» får stor innflytelse på det ferdige resultat, sier han.Lønn synes å ha stor tillit til teaterfolkene - slik Krag stolte på tre personer, som foruten ham selv, er teaterstykkets fire karakterer. Gjennom møtene med de tre beskrives Krags definisjon av seg selv:En hjemløs og fremmed fugl.