KRISTIANSAND: Den gamle kornsiloen blir etter alt å dømme en viktig del av det planlagte kultursenteret på Odderøya.I løpet av denne og forrige uke har først kommunalutvalget og senere kulturstyret vedtatt at det skal utvikles en overordnet strategi for utnyttelse av siloen til kulturbasert næring, kunstproduksjon, kompetanseutvikling og turisme. — Siloen hadde aldri blitt reist i dag, men når den først ligger der, mener jeg det er riktig å utnytte den i samarbeid med berørte miljøer, sier kulturstyrets leder, Torbjørn Urfjell (SV).Siloen vil bli liggende bare 30 meter fra det nye teater- og konserthuset, og bygningene vil utgjøre to pilarer i et fremtidig kultursenter på øya.En tredje pilar kan bli Vest-Agder fylkesmuseum, som kan bli flyttet fra Vige til Odderøya.Med de ferske politiske vedtakene tar en «sprø» ide form. Ideen om å benytte siloen til kulturformål, ble lansert i Fædrelandsvennen i mars i år av Toffen Gunnufsen i Quartfestivalen, Espen Hille i Rock City og Ivar Mykland i Cultiva. De foreslo å bruke det gamle industribygget til blant annet artisthotell og cruisebåtmottak. Strategi

Kun to måneder senere svarer politikerne i vedtaks form at det er aktuelt å innlemme silobygget i reguleringsplanen for området.Bakgrunnen for at siloen nå vurderes brukt til ulike kultur- og turistformål, er bystyrets vedtak om å flytte all industrivirksomhet til Vige innen 2007.- Det gjenstår å avklare en rekke sentrale spørsmål, men det er viktig å merke seg politikernes ja til å utvikle en overordnet strategi for utnyttelse av siloen. Det skal skje i samarbeid med Cultiva og havnemyndighetene, og så får vi etter hvert se på alle de andre sider av saken, sier byarkitekt Ernst Aukland.Han er opptatt av at siloen ikke blir revet, men tas i bruk til nye formål. - Siloen er tegnet av arkitekt Arne Korsmo, senere professor ved NTH, i 1935 og må betraktes som et kulturminne av nasjonal betydning. Den reflekterer vår historie og arkitektoniske utvikling, og er et av de første byggverk i Kristiansand som har funksjonalismens idégrunnlag i seg. Funksjonalismen var en reaksjon mot historismen og jugendstilen - og har vært rådende helt til i dag, sier byarkitekten. Artisthotell

Et av spørsmålene som må avklares, er hva siloen kan brukes til?- Det har vært antydet at den kan brukes av selskaper som vil produsere musikk og film. Den kan også romme ulike servicefasiliteter, gallerier, nasjonalt rock-arkiv, cateringvirksomhet, opplevelsessenter for musikk, kunst og kultur. Det har også vært antydet at den kan brukes til artisthotell for festivaler og gjestende kunstnere i teater- og konserthuset. Den kan huse arrangører, og utvikles til byens portal for cruisepassasjerer, sier Aukland.Han mener det er viktig at siloen utvikles i takt med behov, og derfor bør inngå i en langsiktig strategi for kulturbasert næringsvirksomhet på Odderøya.- Det er naturlig å tenke seg at siloen får funksjoner av kommersiell karakter i nær tilknytning til teater- og konserthusfunksjonene, sier han. Cerealia

Et annet spørsmål som må avklares er eierforholdet:Siloen ble i sin tid bygd av Aktieselskapet Christiansands Møller, men eies i dag av Cerealia. Siloen har kapasitet til å lagre 12.000 tonn korn som brukes til produksjon av mel til mennesker og husdyr.Cerealias plassjef, Per Aage Aagesen, opplyser at deler av siloen med produksjonslokaler leies av Fiskå Mølle A/S som produserer kornbasert dyrefôr.- Vi bruker siloen som råvarelager. Melproduksjonen vår foregår i mølla på Grim, sier Aagesen. Han ønsker ikke å uttale seg om et mulig eierskifte, men fremholder at Cerealia trenger en silo til sin fortsatte virksomhet.Siloen er enormt stor og kan ifølge byarkitekten bare sammenliknes med sykehuset og HiA. Produksjonsarealene utgjør brutto ca. 6.800 kvadratmeter, som sammen med den øvrige delen av siloen gir et totalt areal på ca. 10.000 kvadratmeter. Toppen av siloen rager 37 meter i været, 10 meter høyere enn det planlagte scenetårnet i teater og konserthuset.- Vil siloen ødelegge for teater- og konserthuset, byens nye signalbygg?- Det blir en utfordring å utforme et teater og konserthus som skal harmonere med en ruvende nabo. Men det må ikke bety at det nye innordner seg det gamle. Her kan vi få to ruvende bygg som markerer byen fra alle kanter, sier Ernst Aukland. Industriepoke

Byarkitekten synes det flott at politikerne griper sjansen som byr seg på Odderøya og setter i gang prosessen med å utnytte siloen til nye formål. - Nytt teater og konserthus - og en silo som gradvis tas i bruk, ville danne en perfekt ramme rundt et mangfold av kulturaktiviteter for barn og voksne, sier Aukland.Han ser for seg et system der kreative folk med gode ideer tilbys midlertidig produksjonslokaler og kontorer i den gamle bebyggelsen på øya. Viser det seg over tid at det blir forretninger av ideene, gis det permanent tilhold i siloen. I den putter man det som det skal satses på.- Den industrielle epoken på silokaia er definitivt forbi i 2007. Spørsmålet er hvilken skjebne som venter siloen. Skal den rives eller bevares, spør Aukland.Vedtakene i kommunalutvalg og kulturstyre tyder på at politikerne vil tømme siloen for korn og fylle den med kultur.