KVINESDAL: Med Kenneth Flak (koreografi og dans), Külli Roosna (dans), Matsuo Knihiko (digital kunst) og Thomas Dotzler (teknologi). Norgespremiere på Utsikten Kunstsenter, Kvinesdal

«… en angst som danser gjennom lys og skygge…» heter det i et dikt av Harald Sverdrup. Denne formuleringen stod for meg gjennom samtlige 50 minutter av forestillingen «The Chinese Room» på Utsikten ved Kvinesdal. Med en intens følelse av å være vitne til noe en ellers bare kan oppleve i de store metropoler – en moderne danseforestilling av ypperste internasjonale format og kvalitet – ble denne snaue kveldstimen en magisk stund, en stund til ettertanke, og ikke minst til estetisk nytelse.

Jeg vrir på en gammel boktittel, «Kunsten bort fra det menneskelige», og sier «Dansen bort fra det menneskelige» – en kort formulering som antyder noe om innhold. I programomtalen heter det at koreograf Kenneth Flak vil undersøke hva som er neste skritt i menneskets evolusjon, vil menneskene smelte sammen med hverandre og med maskinene og bli til Det Nye Mennesket?

De to som danser beveger seg i et rom av lys, bilder, projeksjoner både i sanntid og i opptak, og i et rom av lyd. Alt dette skapes av to velkledde herrer med hver sin pc på siden av scenen. Kaleidoskopisk er det ofte, i begge dimensjoner – lys og lyd. Maskinlyder, elektrisk knitring, harde rytmer, dumpe drønn og midt i det hele et forskrekkelig skrik utstøtt av danser Flak selv.

I dette landskapet beveger de to danserne seg med en ufattelig kroppsbeherskelse. Eleganse avløses av groteske og forvridde positurer. I blant tenker jeg som tilskuer at nå, nå letter han eller hun, som om de kan fly. Og den tanken skal vise seg å være essensiell mot slutten av forestillingen der det formuleres i språk: Er det sånn at når jeg virkelig kan fly, av egen kraft, da mister jeg det menneskelige?

Fra en forsiktig begynnelse, en slags elevert lille-Petter-edderkopp-dans med hendene, krydret med elementer fra hip-hop og maskinaktige bevegelser, utvikler det seg i rykk og napp, blir mer og mer avansert i bevegelsesmønstre, komplisert og mangfoldig i både visuelt og lydmessig uttrykk. Midt i forestillingen oppstår en dramatisk endring. Det blir stille. Bevegelser stivner. Den ene kroppen er fullstendig undergitt den andres kommando. Et dette et nullpunkt, der en ny skapelse skjer?

Kenneth Flak har utviklet et dansespråk som har i seg både det klassiske og det moderne, gatas atletisk-akrobatiske dans og urgamle raffinerte fingerbevegelser fra fjerne kulturer, gjerne slike vi har sett fra Peking-operaen for eksempel. «The Chinese Room» er en kinesisk eske av mangfold og rikdom, rikdom både i uttrykk og innhold. Det er en danseforestilling som fester seg og skaper uro lenge.