TIDSFORDRIV Krigeren og Keiserinnen (Regi: Tom Tykwer) Tom Tykwer er for tiden Tysklands store håp når det gjelder å få tysk film ut i verden. Og med filmer som «Løp Lola, Løp», «Heaven» og nå «Krigeren og Keiserinnen» er det store sjanser for at mannen er Det nye store. Historien kan kanskje best beskrives som et moderne eventyr, en film som viser oss hvordan kjærligheten kan springe ut av tilfeldigheter. Mange husker vel også hovedrolleinnehaver Franka Potente fra «Hvem var Jason Bourne». Her gjør hun enda en knallinnsats. «Brother» (Regi: Takeshi Kitano 2000) Den japanske kult-regissøren og altmuligmannen «Beat» Takeshi prøvde med «Brother» å nå ut til det vestlige publikumet. Dette innebærer heldigvis ikke at han inngår kompromisser. Som vanlig for Takeshi er «Brother» en blanding av absurd humor, grensesprengende vold og vare følelser. En Yakuza-gangster (Kitano) som har mistet familien sin, oppsøker lillebroren i LA. Sammen bygger de opp en organisasjon som får selv mafiaen til å skjelve. Som om «Goodfellas» var spilt inn i Japan. Tom Waits «Nighthawks at the Diner» (Asylum/Warner 1975) Mange kjenner vel den knirkende herr Waits best gjennom plater som «Rain Dogs» og den nye «Blood Money». Men her viser han en annen side av seg selv. Sammen med en trio av piano, saksofon, ståbass og trommer gir Waits seg i kast med rollen som nattklubbentertainer. Her er et knippe låter som er like humoristiske i timingen som de er såre i innholdet. En plate for sene, regntunge nattetimer. Dino Buzzati «Tatarenes Ørken» (Solum 2001) Den ble gitt ut første gang i 1940, og ble betraktet som en moderne klassiker allerede da. Om Kafka var italiensk og litt mer depressiv kunne det tenkes at han ville ha skrevet «Tatarenes Ørken». Historien handler om den unge løytnanten Giovanni Drogo som møter til tjeneste ved et avsidesliggende fort. Her glir han raskt inn i rutinen, og venter sammen med resten av mannskapet på det uunngåelige angrepet som aldri later til å komme. En roman om de store eksistensielle problemer.