Ylvis-brødrene har klart det igjen. Musikkvideoen «The Fox», hvor brødrene imiterer hvilke lyder de tror reven lager, har tatt internett med storm denne uken.

Siden TV Norge la ut vidoen påYoutubeforrige tirsdag er den sett over åtte millioner ganger, godt hjulpet av visninger på USAs største morgenshow «Good Morning America».

— Vi har funnet ut at reven sier litt forskjellige ting. Det var vel også det var ble opphavet til denne greia, sier Vegard Ylvisåker tilNRK.

I den umåtelig populære musikkvideoen synger Ylvis-brødrene blant annet «Ring-ding-ding-ding-dingeringeding», «Hatee-hatee-hatee-ho» og «Wa-pa-pa-pa-pa-pow» i sin etterligning av reven.

«Ack-ack-ack-ackawoooo»

Bare fjas, tenker du kanskje? Du er neppe alene. Men flere nettsteder har gått grundig til verks for å finne ut om Ylvis-brødrene er på jordet, eller om de faktisk er i nærheten av å avsløre hvilke lyder reven lager.

Ifølge nettstedetPopscilager Rødreven, den mest utbredte reven i Norge, mange lyder.

Er du så heldig at får høre en rev en gang, er det sannsynlig at du får en serie lyse bjeff som visstnok ofte forveksles med ulingen fra en ugle. Ifølge nettstedet lager reven lyden for å skille individer fra hverandre. Er reven aggressiv skal den også kunne lage en lyd bestående av sporadiske hyl som høres med ordlyden «ack-ack-ack-ackawoooo-ack-ack-ack».

Så: Hvordan høres den faktisk ut?

Det er kanskje ikke revnende likegyldig?

Nettstedet Wiredhar virkelig gått til kildene i jakten på revens sang, ogfunnet noen av dem. Er du lysten på å høre? I så fall kan du besøkeMaculay Library at the Cornell Lab of Ornithologyhvor Wired fant revelydene.

Høyskolelektor Cecilie Staude på BI jobber til daglig med markedsføring på sosiale medier. Hun er ikke overrasket over at «The Fox» har erobret den sosiale medieverden.

— «The Fox» inneholder alle elementene som behøves på sosiale medier: Kul musikk, stilige bilder, humor, et produkt som skiller seg fra alt annet og folk som byr på seg selv. Folk liker personliggjøring, sier Staude.

- Funker ikke med gørrkjedelige menn

Hun understreker at Ylvis-brødrene har en kjempefordel i sin kjendisstatus, men at det alene ikke er en nøkkel til nettsuksess.

— De er kule og populære, de har klart å lage en video full av humor og emosjoner og videoen samsvarer med alle kriteriene til godt innhold i sosiale medier. Derfor er jeg ikke overrasket. Men åtte millioner er jo enormt mye. Det vesentlige er å skaffe seg kunnskap om hva slags egenart de ulike sosiale mediene har, og å møte forventningene til publikum i de ulike sosiale mediene, sier Staude.

— Politikere og næringsliv mangler ofte denne kunnskapen. Det funker ikke med gørrkjedelige menn i dress. Sånn er det bare.

Ylvis-brødrene har forsøkt å imitere reven. Visste de hva den egentlig sier da de laget Youtube-hiten?