VELGER OG VRAKER: Leonard Rickhard kan velge mellom nærmere 50 innlånte malerier, og gjør et skjønnsomt utvalg til utstillingen som skal vises i Tvedestrand i sommer. Foto: Kjartan Bjelland
GODE MINNER: - Her banket jeg på, og traff Alf Krogh Holth første gang i 1963, forteller Leonard Rickhard. Foto: Kjartan Bjelland
KRITISK BLIKK: Leonard Rickhard studerer et portrett med kritisk blikk, og forklarer maleriets oppbygning til driftsleder Lisa Marcussen (til v.) og museumsdirektør Liv Håskoll Haugen. Foto: Kjartan Bjelland

TVEDESTRAND: For mens Leonard Rickhard er blitt en av våre mest betydningsfulle samtidskunstnere, har Alf Krogh Holt gått fullstendig i glemmeboken etter at han døde i 1997. Men i år skal sommersolen skinne på bilder som sjelden eller aldri har vært stilt til offentlig skue.

Alf Krogh Holts malerier henger i hovedsak i private hjem, men en rekke av dem er nå utlånt til Tvedestrand museum som har engasjert Rickhard i rollen som kurator for årets sommerutstilling i Forvaltergården i Hulgata.

— Jeg sa ja øyeblikkelig, for Alf Krogh Holt betydde svært mye for meg i begynnelsen av min karriere, forteller Leonard Rickhard - som debuterer i kurator-rollen i en alder av 68. — Det er morsomt å lage utstilling i gaten han vokste opp i, men jeg var faktisk inne på tanken om at han burde vises i Bomuldsfabriken, sier Rickhard.

Mandag plukket han ut et 30-talls fargesterke bilder med motiver både fra hjembyen Tvedestrand, og fra Frankrike der Krogh Holt bodde mesteparten av sitt voksne liv.

Felles barndomsby

Til daglig har Rickhard mer enn nok å gjøre med sine egne malerier på atelieret hjemme i Arendal, men han står i dyp takknemlighet til Alf Krogh Holt som han stiftet bekjentskap med i deres felles barndomsby Tvedestrand.

— Det første møtet ble svært betydningsfullt for meg, forteller Leonard Rickhard der vi står foran den grønne døren i Hulgata 70 der han banket på for 50 år siden. Krogh Holt var da hjemme på sommerferie fra Paris og besøkte barndomshjemmet der moren drev bokhandel i første etasje.

— Han var en kjent skikkelse i byen, og kunstnergenet hadde begynt å våkne i meg, sier Rickhard om grunnen til at han tok kontakt med maleren. Og utbyttet han fikk, er han evig takknemlig for:

— Han hadde en kolossalt sterk tro på det han holdt på med. Han var svært veltalende og meget godt skolert i kunsthistorien, og hadde et avansert, analytisk forhold til maleriet som medium, forteller Rickhard, som holdt kontakt med kunstneren gjennom mange år.

— Han dyrket refleksjonen omkring spenningsforholdet mellom farge, form, rom og flate, og satte meg på sporet av de analytiske effektene i maleriet, fortsetter han.

Men Alf Krogh Holt skrev seg likevel ikke inn i kunsthistorien med særlig store bokstaver:

— Det er litt sårt at kunnskapen hans ikke ble kanalisert inn i noe som ble mer forløst, sier Rickhard.

Stilte ut i Oslo og Paris

Mens han levde, holdt Krogh Holt regelmessige utstillinger på Galleri Moderne Kunst i Oslo, og hadde også to anerkjente gallerister i Paris. Likevel ble han aldri innkjøpt av Nasjonalgalleriet, og bare ett bilde ble kjøpt av det tidligere Riksgalleriet som nå er gått inn i Museet for samtidskunst.

— Mange mente at hans franske forbilder skinte for mye gjennom i bildene hans. Og der lå nok terskelen som ble litt for høy, forklarer Rickhard.

For Krogh Holt var svært inspirert av kubister som André Lhote, og også tydelig influert av impresjonisten Paul Cezanne.

— Han fant sitt 50-talls-univers, og det holdt han på, forklarer Rickhard, og forteller om en kunstner som ikke holdt døren helt åpen for malere utenfor sin egen sfære.

— Han visste hva han ville, og var bestemt inntil det dogmatiske, smiler han.

— Men hvorfor er det viktig å vise ham nå?

— Han var en fin maler i sin tradisjon, og skal absolutt ikke glemmes. Han representerer en generasjon og et kunstsyn både eldre og yngre kan lære noe av. Og han er en profilert skikkelse i Tvedestrands historie, sier Rickhard.

Sommer på Solodden

For i hjembyen var han hver sommer, på familielandstedet Solodden på Epleviktangen.

— Han holdt levende kontakt med Tvedestrand i alle år, og solgte mange bilder til folk i distriktet.

Det var en artikkel i Tvedestrandposten i høst som inspirerte ledelsen ved Tvedestrand museum - Forvaltergården til å lage utstilling.

— Det ble en voldsom interesse, og vi fikk kontakt med svært mange eiere av maleriene, forteller driftsleder Lisa Marcussen - som selv husker Krogh Holt som en underholdende og engasjert mann å være sammen med.

Nå har de lagt ned et stort dugnadsarbeid og gjort om fem rom i den gamle Forvaltergården til et galleri som likner dem Alf Krogh Holt stilte ut i da han levde.

— Og det er helt enestående at vi har fått Leonard Rickhard som kurator, sier Marcussen.

— Det er meg en stor glede, svarer maleren.

Utstillingen åpner lørdag, og står til 4. august.