Angelica Voje Foto: Torstein Øen
Marius Roth Christensen Foto: Torstein Øen
Cirka 1200 mennesker var til stede i Kilden. Foto: Torstein Øen

KRISTIANSAND: Det var smekkfullt i konsertsalen lørdag, og gratisbillettene ble revet bort så fort de var lagt ut. Det skulle egentlig bare mangle, når et knippe av Norges aller fremste operastjerner står på scenen.

Store navn

Solveig Kringlebotn er kanskje den største av dem alle, og hun ble da også mottatt som en stjerne, da hun som første solist gikk på scenen i Kilden. Angelica Voje er et litt mer ubeskrevet blad foreløpig, men også hun fikk stormende jubel for sin tolkning av "Heia! In den Bergen" fra "Czardasfyrstinnen", hvor hun ble godt hjulpet av Kristiansand symfoniorkester — som åpenbart er kommet til hektene etter en vellykket tur til festspillene i Bergen. Lørdag fikk de nye muligheter til å briljere, blant annet under åpningsnummeret, Mendelssohns "Scherzo". Ellers var en rekke av de aller fremste komponistene i musikkhistorien representert i Kilden, blant annet fikk publikum høre Yngve Søberg synge Mozart.

Rock og opera

Marius Roth Christensen fikk trampeklapp for sin tolkning av Giacomo Puccinis "Nessun dorma", og fremførte også "Sommarnatt serenade" - blant annet kjent gjennom Jussi Björling. Mot slutten kom dessuten "You'll Never Walk Alone", som opprinnelig er fra Rodgers/Hammerstein-musikalen "Carousel", men som etter hvert er blitt enda mer kjent som en fotballhymne.

— Det er en fin sang, og det er en fordel å være Liverpool-supporter når man fremfører den. Men det hjelper ikke hvor mange ganger jeg synger den, det går ikke noe bedre på banen likevel, sier Roth Christensen, som mener opera har fått en helt annen posisjon i Norge de siste årene, enn da han selv begynte på 90-tallet.

— Det går i riktig retning, takket være mange ildsjeler rundt omkring. Distriktsoperaen har gjort at sjangeren er blitt mer for folk flest. Da jeg begynte var det mye smalere. Det kommer nye kulturhus over hele landet, og alle er med på å gjøre opera mer folkelig, sier 41-åringen, som også lenge har vært en del av rockebandet Seigmen. Han synes kombinasjonen er helt naturlig.

— Seigmen spilte da Operaen i Oslo åpna, og den gang tok vi med en fantastisk arie fra Bizets "Perlefiskerne". Deler av fansen sto og måpte og var tydeligvis ukjent med den kunstformen. Men det er viktig å bryte noen barrierer, og det har jeg forsøkt på, sier han.

Godt lydbilde

Også Solveig Kringlebotn synes opera står sterkere i Norge enn noen gang.

— Det har vært en stigende kurve hele tiden. Opera er ikke så skremmende og finkulturelt som det var. Vi ser at det kommer nye generasjoner til i publikum, og det er veldig viktig, sier Kringlebotn, som har opptrådt i en rekke av de største operahusene i verden. Men hun er ikke så blasert at hun ikke er litt imponert over Kristiansands eget flaggskip.

— Det er et kjempeflott bygg, og en flott konsertsal som er intim og stor samtidig. Det er en veldig bra akustikk som gjør at vi hører hverandre på scenen, samtidig som vi føler at vi når ut. Det er en viktig ting som ofte blir litt glemt. Enkelte steder kan det være "overakustisk", slik at det blir for mye lyd. Her er det tydeligvis jobbet godt for å få et fint lydbilde. Og ikke minst, så føler man at det bærer godt når man sitter i salen, sier Kringlebotn, som sang i Kilden for første gang lørdag.

Ingvar Bergby var dirigent for KSO under konserten. Konferansier var Arild Helleland. Operafesten skulle egentlig arrangeres i Ravnedalen, men ble flyttet til Kilden på grunn av dårlig vær.