— Man går til psykolog eller psykiater for å snakke om det man sliter med. På samme måte kan man skrive det ned, bruke seg selv som terapeut og få det ut gjennom arket.

En av ungdommene ved Abup svarer på Rune Belsviks oppgaver. Foto: Sondre Steen Holvik

Det sier en av ungdommene som er med på det ferske samarbeidet mellom Kilden og Abup (avdeling for barn og unges psykiske helse) ved Sørlandet sykehus. I mai neste år skal Mozarts «Rekviem» fremføres i Kilden med nyskrevne tekster av ungdom fra Abup. Tekstene modereres og settes sammen av forfatter Rune Belsvik.— Jeg ble spurt om jeg ville skrive ny tekst til korpartiene i «Rekviem». Teksten skulle hentes herfra, fra ungdommer som bruker eller har brukt Abup. Det var noe jeg hadde veldig lyst til å prøve på. Særlig er det interessant å jobbe med unge mennesker som har anerkjent at det er vanskelig å være den man er. At man trenger litt hjelp, sier Belsvik når Fædrelandsvennen besøker skrivestuen i Apubs lokaler.

Rett på sak

Mozart var alvorlig syk da han skrev «Rekviem», som betyr dødsmesse - messe for døde sjeler. Han døde i 1791, før komposisjonen var ferdig. Ideen om å bruke dette verket i et samarbeid med Abup kom fra Pål Svendsberget i Kristiansand symfoniorkester. KSO-sjef Stefan Sköld tente på prosjektet, ikke minst fordi en av hans egne døtre har hatt lignende erfaringer som ungdommene på Abup. Hun har tidligere vært i terapi i Sverige.

— Jeg tenkte på hvordan jeg selv reagerte da vi forsto at hun hadde problemer og kom i kontakt med terapi og psykiatri. Så jeg hentet litt fra egne erfaringer for å sy sammen dette, forklarer Sköld.

KSO-sjef Stefan Sköld (t.v.) ønsker å gi en stemme til ungdom i en vanskelig situasjon. Her med datteren Ida Lily Bjerge og musikkterapeut Semir Mujkic fra ABUP/Kulturskolen. Foto: Sondre Steen Holvik

Skölds datter heter Ida Lily Bjerge og fungerer nå som et slags bindeledd mellom Sköld og ungdommene. Hun er også til stede i skrivestuen og deltar i Belsviks øvelser.— De var smart utformede, de spørsmålene vi måtte svare på. De var metaforiske, men også rett på sak, sier hun.

Givende

I ett tilfelle var oppgaven omtrent slik: «Bak veggen her bor et vesen. Hvorfor er vesenet der, hvorfor er han ikke her sammen med oss? Skriv om det, du har to minutter.»

— Da blir det til at man begynner å skrive indirekte om hva man er redd for og hva man gjemmer fra andre, forteller Bjerge.

— Satt det langt inne å dele dette med andre?

— Jeg opplevde det som at alle var nervøse for å lese høyt, men da vi oppdaget at alle andre også var nervøse ble det en veldig empatisk stemning i rommet. Det er blitt en positiv og givende opplevelse, selv om jeg var veldig nervøs først, sier Bjerge.

Forfatter Rune Belsvik sier det er interessant å jobbe med unge mennesker som har anerkjent at det er vanskelig å være den man er. Til høyre på bildet er familieterapeut Anne Grete Wennesland. Foto: Sondre Steen Holvik

Familieterapeut ved Abup, Anne Grete Wennesland, sier dette er en annerledes fremgangsmåte enn mange av ungdommene er vant til.— Det er en gjensidig prosess som kan være så personlig som man selv ønsker. Flere har sagt at den jevnbyrdigheten gjør at dette er bedre enn å snakke med en terapeut. Så jeg lurer på om dette kan være en ny behandlingsform for grupper. Det skjer noe her som har en verdi langt utover dette prosjektet, sier hun.

Vil gi de unge en stemme

De nye tekstene tar utgangspunkt i innholdet i korsatsene til rekviemet og Sköld sier teksten til slutt skal matche profesjonaliteten til Mozarts musikk. Han omtaler Rune Belsvik som en «trollmann» med ord, og forfatteren selv sier at prosjektet har gitt ham mye allerede.

— Dette er noe som står mitt hjerte nær, det å gå til noe i meg selv som er sant, men litt bortgjemt. Det er ofte utgangspunktet for å dikte. Det er litt vondt og litt tungt, men det sannferdige i det gir så mye at det er veldig viktig, forklarer Belsvik.

Sköld forteller at han har tre mål med prosjektet:

— Holde et profesjonelt kunstnerisk nivå gjennom det hele, gi ungdommene i en vanskelig situasjon en stemme og kanskje også gi de unge et forhold til klassisk musikk. Klarer vi det har vi lyktes, sier han.

5. mai 2017 skal KSO fremføre «Rekviem» med den nye teksten i Kilden. Med seg har de et kor bestående av 100 ungdommer fra videregående skoler i regionen.